PUB werd 45 en dook in de kelders van de reclamesector in België. Vandaag: het jaar 1986.
Het reclamejaar 1986 in een notendop? Terwijl in de Franse gemeenschap 161 vrije radio’s voordelen plukken uit de wettelijke erkenning, komen de magazines Le Vif L’Express en Week end/Le Vif l’Express voor het eerst uit. Le Vif, dat tot dan toe 20.000 exemplaren verkocht (30.000 op z’n meest), neemt het model en het internationale deel van zijn Franse grote broer over. Bij de BRT vraagt gedelegeerd bestuurder Paul Vandenbossche dat de openbare omroep reclameboodschappen zou mogen uitzenden. De kranten- en tijdschriftenuitgevers zijn not amused, zeker niet nadat later dit jaar De Morgen failliet gaat.
Wissel van de macht bij de beroepsorganisaties: Eric de Behr wordt voorzitter van de Creative Club of Belgium (nu Creative Belgium) en hij zal de club de volgende jaren stevig uitbouwen. Bij de CACP of KRAB (Kamer voor Reclame-adviesbureaus), de voorloper van de ACC, wordt Christian Miroir voorzitter. En bij Stichting Marketing, nu deel van BAM, wordt Cyriel Van Tilborg voorzitter.
Bij de CCB Awards onthouden we de Diamond Award voor een spot die Bates maakte voor Denicotin. Een andere bekroonde campagne uit 1985: In Vlaanderen is 'snel rijen zo dom als snel vrijen': Via Secura & TBWA, met als dream team M. Delbart (adv. man), Michel Leën (AE), Abel Brantegem (CD & copy), André Rysman (AD) en Roel Jacobs (photography).
In Antwerpen beweegt wat: Hugo Morael installeert er zijn eigen bureau, Morael & Partners, met Roland Arnould als creatief directeur. Ook internationaal beweegt wat: de netwerken BBDO, DDB en Needham bouwen een overkoepelende holding. Iets later vormt Saatchi & Saatchi een nog grotere groep door samen te gaan met Bates.
(Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld voor een abonnement op maat.)