Waar was PUB in 1996?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de Belgische media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 1996.

Mark Anthierens, sinds 1993 freelancejournalist bij Pub, wordt Nederlandstalig hoofdredacteur naast Jean-Michel Stichelbaut, de Franstalige rédacteur-en-chef.

Pub bestaat in 1996 trouwens 20 jaar en daar hoort een uit de kluiten gewassen speciale editie van het magazine bij. Een van de gelukwensen komt van Guillaume Van der Stighelen (oeps, zijn naam werd in 1996 nog maar eens foutief gespeld) die zich de vraag stelt waarom "onze reclame zo middelmatig is". Hij laat zelf De Grote Baas, De Marketing Director, De Account Manager, De Bureaubaas en de Copywriter et cetera aan het woord. "Zoals u ziet, wij professionelen zijn het over één ding eens: het ligt aan de anderen. Maar hoe komt het dan toch dat er dan toch af en toe eens iets mooi verschijnt? Omdat er af en toe een van die heren - het doet er niet toe de welke - tot de verbijsterende vaststelling komt dat hij er zelf wat aan kan doen. Dat zijn verantwoordelijkheid verder reikt dan het produceren van een ding dat klopt met briefing, deadline en budget. Dat hij iets wil maken waarvan de mensen in de straat zeggen: toch leuk dat er reclame is. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?"

Op 23 september 1996 wordt een overeenkomst getekend voor de oprichting van Telenet Holding nv. De aandeelhouders: MediaOne (25%), Gimv (20%), intercommunales (35%) en een financieel consortium (20%).

François Van den Bogaert, voorzitter van de Creative Club of Belgium sinds 1994, herhaalt in het jaarboek van de CCB Awards nog eens dat creativiteit geen doel op zich is, maar een middel. Maar waarom behaalt die creativiteit in deze moeilijke jaren dan geen hoger niveau? De CCB-jury moet de lat altijd flink hoog leggen, vindt hij, omdat de reclamesector nooit zijn overlevingsinstinct mag verliezen.

De CCB Diamond Award gaat naar Young & Rubicam en Ka2.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!