Warenhuizen in zwaar weer: komt het ooit nog goed?

Grote namen als Selfridges, Galeries Lafayette, La Rinascente of De Bijenkorf spreken met hun rijzige gebouwen vol licht tot de verbeelding als centra van weelderige luxe. Maar vandaag kleuren de winkelstraten bloedrood. Galeria Karstadt Kaufhof, het moederbedrijf van Inno, bereidt zware herstructureringen voor, waarbij mogelijk de helft van de filialen zal worden gesloten. De Britse keten Debenhams heeft midden april voor de tweede keer in een jaar tijd betalingsuitstel gevraagd en wil 16 filialen sluiten. In de VS hebben Neimann Marcus en JC Penney’s de ‘Chapter 11’-procedure ingezet. En dat is niet enkel aan de coronacrisis te wijten: net voor de pandemie was er al het dramatische faillissement van retailicoon Barney’s. Komt het ooit nog goed? Ook in het digitale tijdperk blijven deze grondleggers van de moderne retail inspireren. De uitdagingen zijn uiteraard groot, maar de kansen zijn des te groter, denkenretailexperts Erik Van Heuven en Stefan Van Rompaey. In hun boek The Future of Department Stores schetsen ze de veranderingen waar warenhuizen voor staan en tonen ze hoe retailers relevant kunnen blijven voor de klant. In gesprekken met internationale investeerders en topmanagers gunnen ze een blik achter de schermen van een unieke sector.
Deze analyse van de uitdagingen voor de sector van de warenhuizen is brandend actueel. De auteurs zoomen in op het belang van winkel- en merkbeleving, HR, architectuur, toerisme, aandeelhoudersstructuren, digitalisering en nieuwe zakenmodellen. Meegenomen zijn de interviews met Europese topfiguren uit de branche, onder wie Philippe Houzé (Galeries Lafayette), Vittorio Radice (Central Retail Europe), Adam Fenwick (Fenwick Limited), Giovanni Colauto (De Bijenkorf), Maurizio Borletti (Borletti Group) en André Maeder (KaDeWe).
Erik Van Heuven is retailexpert en was gedurende zijn loopbaan een bevoorrechte getuige van de enorme veranderingen die zich voltrokken in de warenhuisindustrie, als manager bij onder andere Galeria Inno (Kaufhof) en Karstadt. Vandaag is hij bestuurder en adviseur bij verschillende vennootschappen en CEO bij Stoopen & Meeûs, producent en distributeur van premium decoratieve verven. Stefan Van Rompaey is hoofdredacteur van RetailDetail, dat retailprofessionals up-to-date houdt met publicaties, evenementen, inspiratiereizen, het cocreatieplatform Retailhub en het retaillaboratorium Foster in de Antwerpse Stadsfeestzaal, waar consumenten en professionele bezoekers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]