“Wat jullie doen is fantastisch”

Communication / News

Profacts_fotografieLucHilderson_171016_112106_D509903-600x400Profacts groeide uit van de droom van twee jonge academici om meer toegepast onderzoek uit te voeren. Tien jaar later is het onderzoeksbureau uit De Pinte uitgegroeid tot een middelgrote speler die traditionele onderzoeksmethodes combineert met de nieuwste inzichten op het vlak van datamining en neuro-onderzoek om klanten te helpen hun doelen te bereiken. PUB bracht aan bezoek aan het bureau.

Profacts reveals factors for success. Het is de leidraad doorheen ons bezoek aan onderzoeksbureau Profacts op een zonovergoten nazomerdag in De Pinte. In een recent gerenoveerde villa-met-bijgebouw huizen bijna vijftig medewerkers. Aan de receptie blinkt het nieuwe logo en in de vergaderzaal wachten de leden van het managementteam van Profacts ons op – dat wil zeggen: eentje sluit tien minuutjes later aan, wat tot gegniffel bij de collega’s leidt. Profacts is het geesteskind van Stijn De Rammelaere en Timothy Desmet. Die kenden elkaar vaag van in het college in Tielt. Ze studeerden beiden experimentele psychologie en deelden de droom om ooit met een eigen bedrijf te beginnen, brengt Timothy Desmet de geschiedenis even in herinnering. Ze werkten ieder hun doctoraat af, Desmet bleef nog even in de academische wereld terwijl De Rammelaere aan de slag ging bij een marktonderzoeksbureau. En in 2006 was het dan tijd voor hun eigen bedrijf. ”We zagen immers een gat in de markt voor actionable onderzoek,” legt Stijn De Rammelaere uit. Een onderzoek is pas geslaagd als de klant weet wat hij op basis van de resultaten weet wat hij moet doen.” De eerste grote klant was Tele-Atlas en het online onderzoek verliep zo goed dat het duo de vraag kreeg om hetzelfde onderzoek in zes landen uit te voeren. De eerste aanwerving drong zich op. “We probeerden altijd ‘over te deliveren’, zo kwamen klanten snel terug,” legt Timothy Desmet uit. “Nu nog streven we customer delight na. We willen dat de klanten na een onderzoek zeggen: ‘Wat jullie doen is fantastisch’.” En de klanten bleven komen, “mede door op maat te werken en niet met standaardmodellen,” stipt De Rammelaere aan.

De rest van de reportage vindt u in het nieuwe nummer van PUB Magazine.

En het is al lang aangekondigd en officieel gevalideerd. De meesten zullen zeggen dat ze op alles zijn voorzien, maar toch: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ofwel General Data Protection Regulation (GDPR), brengt vanaf 25 mei 2018 veel veranderingen met zich mee in de sappige sector van de gegevensverwerking- en verzameling. Een artikel daarover leest u in PUB. Bovendien laten we in een tweede artikel bedrijven (Standaard Boekhandel, Colruyt) én ook Test-Aankoop aan het woord over de manier waarop bedrijven de AVG (zullen) toepassen.

Wat leest u nog in dit nieuwe nummer van PUB? Food Porn is een fenomeen, zeggen sommigen, dat voornamelijk bestaat uit het publiceren van soms esthetische culinaire foto’s op sociale media. Druipende saus en sporen van confituur, is food porn iets voor marketing? Die vraag stellen we ons in ons novembernummer; een magazine waar u volop van kan smullen! PUB bracht mediaman pur sang Gert Ysebaert en ondernemer met een hart voor cultuur Bruno Segers samen voor een gesprek op hoog niveau. Figuurlijk, maar ook letterlijk: voor dit interview mocht PUB gebruik maken van de faciliteiten van Dinner In The Sky.

En afgelopen oktober trok PUB op campagne in het kader van de volgende verkiezingen. We zetten onze koers voort door onszelf vragen te stellen over de waarde van studies en politieke enquêtes.

Is dit alles? natuurlijk niet. In dit nieuwste nummer van uw lievelingsblad hebben we het onder meer over chatbots, gaan we op bezoek bij Miguel Aguza en Lolita Swanet, zoeken we hoe Brussel het label Mediacity verdient (aan Franstalige zijde; de Nederlandstalige kant komt in het volgend nummer aan bod) en vroegen we Joe La Pompe om zich te ontfermen over al die vallende herfstblaadjes. En de PUB Crawl is gewijd aan het onderzoeksbureau Profacts. Verscholen in het rustige De Pinte, maar dat zegt niets over hun ambities...