Vorige week werd in Brussel, op 2 mei, de jaarlijkse conferentie Future Media Lab gehouden, met als thema “Driving Innovation for Media: Ensuring media pluralism & promoting trusted journalism in democracy”. Naast deze maatschappelijke bezorgdheden werden er op de conferentie ook enkele innovaties gelinkt aan media voorgesteld. PUB stelt u sinds vorige vrijdag elke dag een van de meest relevante media innovaties voorstellen.
Paul Nemitz, director for fundamental rights and union citizenship in het Directoraat-Generaal Justitie van de Europese Commissie, benadrukte van bij het begin dat de Europese positie niet benijdenswaardig is. « De diversiteit van de pers neemt af in Europa. We verliezen een economische positie door lagere kosten van mediabedrijven en een verlies aan deskundigheid. » Daarnaast benadrukte hij dat de « kakafonie die heerst op de sociale media geen politieke controle op onze belangen vervangt. » Paul Nemitz verwijst naar de GAFA. « 70% van de digitale omzet komen uit twee platformen, namelijk Google en Facebook! We hebben nood aan zekere technologische oplossingen, maar we moeten ook onze fundamenten waarborgen en spreken met één stem doormiddel van een representatief orgaan. »
Voor Grzegorz Piechota, onderzoeker aan de Harvard Business School, « worden de sociale media de nieuwe massamedia. In de USA staan van 62% van de volwassenen hun info op sociale media, waarvan 44% op Facebook. » En « 39% van de mensen die nieuws lezen op Facebook kunnen zich de bron van de informatie niet herinneren! » Deze platformen zijn dus de nieuwe massamedia geworden. En zij worden beoordeeld door de miljarden gebruikers over heel de wereld.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]