"We willen leven als een God," Danny Devriendt (IPG Dynamic)

De retailsector kampt met een eindeloze innovatiegolf. Daarom zette de BMMA het thema “Innovation meet retail” op het menu van zijn laatste lunch van het seizoen; een lunchdebat gevolgd door workshops. Danny Devriendt, algemeen directeur van IPG Dynamic, sprak tijdens deze lunch uitvoerig over de geheimen van de invloed van nieuwe technologieën, automatisering en kunstmatige intelligentie (AI) in de huidige economische context in het algemeen, maar ook in relatie tot de distributiesector in het bijzonder.

Danny Devriendt
De interventie van Danny Devriendt begon fijn: oorlogen, epidemieën, sterfgevallen,... de mens is altijd al gestorven. Maar! Vandaag de dag leven we beter en beter en de evolutie van de gezondheidszorg in het bijzonder stelt de mensheid in staat om meer tijd te besteden aan vrije tijd, aan zichzelf. In het algemeen zijn de doelstellingen van de westerse bevolking veranderd. We willen eeuwig leven, gelukkig zijn en, indien mogelijk, leven met krachten die vergelijkbaar zijn met die van een God. « We willen onze jeugd behouden, net als de farao's! De nieuwe generatie wil gelukkig zijn, zo gelukkig als een God, » legt Danny Devriendt uit. Ook de verhouding tot de tijd is veranderd. « Mensen willen alles en ze willen het onmiddellijk. Er is een onverschilligheid voor menselijke stromen, een banalisering van armoede en onzekerheid. Maar wat als deze realiteit leidt tot een verlies van klanten? Retail herbekijkt de dingen. Het model dat gebaseerd was op een enorme keuze voor de consument is voorbij. Vandaag vragen mensen om begeleiding. We moeten daarom nadenken over hoe we dit kunnen combineren met technologie, » vat Joëlle Liberman, directeur van de BBMA, samen.
Danny Devriendt noteert vandaag twee realiteiten: ten eerste, we worden niet gelijk geboren, « het is zorgwekkend om te zien dat 85% van de rijkdom van de wereld in 2017 in handen was van 2% van de bevolking. » Ten tweede zorgen automatisering en nieuwe technologieën ervoor dat mensen in veel banen worden vervangen door machines. En natuurlijk worden er steeds meer aankopen online gedaan. Retail moet daarom een ervaring bieden en de burger centraal stellen! « We zijn van 'seller centric' naar customer centric' gegaan, » zegt de managing director van IPG Dynamic. Danny Devriendt haalde ook het belang aan van de modernisering van het onderwijs en sprak over de 'nieuwe slaven'. Veel mensen worden nog steeds uitgebuit als slaven om de kleren en nieuwe technologieën te maken die we elke dag gebruiken. « Merken worden zich hiervan bewust en gaan over tot waardevolle communicatie. Het kan niet langer alleen maar business zijn! »Afsluiten werd gedaan met een video die goed illustreert hoe technologie de burger kan dienen, zonder hem enkel te isoleren. Het gaat om een video van het merk iZettle (kaartlezers). iZettle strijdt namelijk voor het overleven van de lokale handel door het bevorderen van innovatie in geïsoleerde dorpen, maar ook aan de hand van de campagne For The Selfmade – kennelijk geïnspireerd door de populaire serie Black Mirror –, waarin het mensen oproept om lokaal aankopen te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=W2I9avrYoY8

CONTENT CREATOR - THE CREW
About The Crew The Crew is a boutique creative agency based in Brussels. […]

PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]

Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]

Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]



