Federaal Minister voor Justitie Koen Geens heeft de sportweddenschappen onder de loep gelegd. In een interview in Het Nieuwsblad kondigde hij aan dat binnenkort een Koninklijk Besluit (KB) getekend wordt dat een einde moet stellen aan agressieve reclamecampagnes door organisatoren van sportweddenschappen. Het KB in kwestie viseert in het bijzonder televisie en wil programma's met een familiaal karakter afschermen en reclameblokken voor sportweddenschappen beperken.
Het Franstalige Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (CSA) preciseert op zijn site dat weddenschappen toegelaten zijn. Maar de CSA stelt wél de misbruiken ervan in vraag. Alien Marien, partner van het mediabureau Robert & Marien, dat klanten zoals Ladbrokes en Unibet op zijn palmares heeft, vindt dat men zich niet tot de adverteerders moet richten. "Je moet weten dat zulke reclamecampagnes zich niet tot families richten. Wij richten ons voornamelijk tot mannen van 18 tot 35 jaar. In het kader van de Euro 2016 hebben de televisiezenders besloten om de competitiecodes op de schermen open te gooien: daardoor vind je twee tot drie adverteerders van hetzelfde type in één en hetzelfde reclameblok! Persoonlijk ben ik daar tegen omdat het verwarring schept bij de kijker." Volgens onze gesprekspartners suggereert een en en ander een te sterke aanwezigheid van sommige adverteerders op het televisiescherm.
Unibet, waarvan de reclamebestedingen voor het voorbije jaar oplopen tot 10.350.928,24 € (MDB 31/05/2015-30/04/2016), registreert bijna 90.000 weddenschappen online tijdens een wedstrijd met de Rode Duivels. Voor de Kansspelcommissie ligt het probleem buiten de televisie, wanneer spelers online of per telefoon gecontacteerd worden.
Op basis van de tabel hieronder kunnen we vaststellen dat de spelers op de markt van de kansspelen heel actief zijn. Op de eerste rang vinden we de Nationale Loterij.