Alle Vlaamse landelijke radiozenders zetten van 12 tot en met 16 november 2018 een Week van de Digitale Radio op. Gesteund door Vlaams Mediaminister Sven Gatz zullen ze radioluisterend Vlaanderen beter vertrouwd maken met de voordelen van digitale radio (DAB+).
Op initiatief van minister Gatz werd een stuurgroep Digital Radio Vlaanderen opgericht, met de betrokken mediabedrijven, netwerkoperatoren en de overheid. De stuurgroep heeft de opdracht de uitrol van en overgang naar digitale radio in Vlaanderen op gang te brengen via campagnes, engagementen, concrete acties, afspraken met belangrijke medespelers als de retailsector en de autosector. Die laatste is van groot belang aangezien er erg veel in de auto naar de radio wordt geluisterd. In september werd een nulmeting verricht om een stand van zaken van het digitaal luisteren op te maken. De resultaten van die meting zullen tijdens de Week van de Digitale Radio bekend worden gemaakt en in de programma’s aan bod komen. Ook voor 2019 en 2021 werden al metingen geprogrammeerd om de groei naar digitaal luisteren op te volgen.
Minister Gatz heeft naar eigen zeggen al heel wat stappen gezet om de invoering van digitale radio in Vlaanderen te realiseren. Hij stelde o.a. een nieuw frequentieplan op en breidde de capaciteit uit voor DAB+, het platform voor digitale radio waarnaar de meeste andere Europese landen ook aan het overschakelen zijn. Vandaag zenden alle Vlaamse landelijke publieke en commerciële radiozenders al uit op DAB+. Ook enkele andere grotere radiostations zijn beschikbaar via DAB+. Minister Gatz beseft echter dat de doorgroei naar digitale radio een werk van meerdere jaren zal zijn: "Daarom zullen we een strak sensibiliseringsbeleid voeren om de uitrol van digitale radio te stimuleren. We zullen met onze partners uit de stuurgroep nog heel wat initiatieven uitwerken, zoals bijzondere acties rond de feestdagen en tijdens de komende Autosalons. Ook de organisatie van een Dag van de digitale radio staat op het programma.”
De Vlaamse overheid voorziet dit jaar 200.000 euro voor de DAB+ uitrol. DAB+ heeft als voordeel: meer zenderkeuze voor luisteraars, digitale geluidskwaliteit, makkelijk op alfabet te bedienen, (gratis) ontvangst in heel Vlaanderen. Je hebt wel een nieuw radiotoestel nodig. Het huidige aanbod via DAB+ in bestaat uit 25 stations, waarvan 11 digital only stations. Dit aantal zal binnen afzienbare tijd toenemen omdat minister Gatz ervoor zorgde dat naast de landelijke ook de commerciële netwerkradio’s op korte termijn via DAB+ zullen uitzenden.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]