“Weg met de bingo-diversiteit”

Communication / News

In de Diversity & Inclusion Guide van UBA, ACC, UMA en VIA worden 12 stappen voor een diversiteits- en inclusiebeleid bekeken, van creatief proces en merkpostionering tot campagneresultaten. Aan de hand van die twaalf stappen zoomt PUB het hele jaar in op diversiteit en inclusie. Vandaag: een gesprek met Yasmien Naciri en Catherine Castille over de creative brief.

Yasmien Naciri versterkt sinds januari de strategische afdeling van LDV United. Zij combineert die functie met een functie als wetenschappelijk medewerker bij Universiteit Antwerpen. “Met mijn opgebouwde expertise denk ik te kunnen bijdragen aan communicatie die gericht is op verschillende doelgroepen die tot op heden niet altijd bereikt worden,” vertelde ze bij haar overstap naar LDV United. Catherine Castille is managing director van Bonka Circus, een bureau opgericht door Vincent Kompany en Klaas Gaublomme dat aan de hand van communicatie de maatschappelijke impact van bedrijven en organisaties doet versnellen en dit steeds op een authentieke, toegankelijke en correcte manier.

Wat is voor jullie de definitie van diversiteit & inclusie?

Yasmien Naciri: “Diversiteit is voor mij verscheidenheid. In deze sector lijkt dat wat contradictorisch te zijn, want we werken met doelgroepen. Maar ook in die hokjes moet je verscheidenheid inbouwen. Dat is een waarneming: ‘Wat zie je’. Inclusie is het beleid dat je voert: ‘Hoe krijgt die verscheidenheid vorm?’”

Catherine Castille: “Inclusie is inderdaad het doen werken van diversiteit. Er moet verbinding zijn en je moet vervolgens vanuit die verbindende elementen verder aan de slag gaan.”

Hebben briefings van adverteerders al aandacht voor diversiteit en inclusie?

Catherine Castille: “Ja, maar nog te weinig! Of er wordt nog te veel in zwart/wit gedacht. Er is soms te weinig inzicht in wat diversiteit inhoudt en daarin moeten we onze klanten challengen en de juiste doelgroep definiëren.”

Yasmien Naciri: “Inclusie omvat een maatschappelijk én een economisch element: diversiteit levert ook gewoon geld op. Maar te vaak zie je in reclame nog een ‘bingo-diversiteit’. Iemand met een andere geaardheid, iemand met kleur… Dat heeft geen zin, want zo verliest de boodschap en authenticiteit.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE  

(c) Foto’s: Luc Hilderson