Welke gevolgen kunnen (of zullen) het verminderen van moderatie op sociale netwerken hebben voor jullie media-investeringen?

Het verminderen van moderatie op sociale netwerken kan een reeks gevolgen hebben voor media-investeringen, afhankelijk van hoe de platforms hiermee omgaan. Mogelijke gevolgen die we zien?
Ten eerste: merkrisico en brand safety.
Minder moderatie kan resulteren in een toename van ongepaste content, zoals hate speech, fake news en extreme standpunten. Dit vergroot het risico dat advertenties naast ongewenste inhoud verschijnen, wat merken liever vermijden.
En adverteerders willen doorgaans niet geassocieerd worden met controversiële inhoud, wat kan leiden tot een daling in investeringen op deze platforms.
Ten tweede, impact op engagement en performance.
Gebruikers die zich minder veilig voelen of zich ergeren aan de inhoud op een platform, zullen er minder tijd doorbrengen, wat de prestaties (zoals bereik) negatief beïnvloedt.
Tegelijkertijd kunnen platforms met minder moderatie meer betrokkenheid genereren, omdat controverse reacties uitlokt. Dit kan paradoxaal genoeg adverteerders aantrekken die vooral op bereik en engagement sturen.
Overheden en instanties kunnen reageren met strengere regelgeving voor digitale advertentie-omgevingen. Dat kan adverteerders dwingen strengere brand safety-maatregelen te nemen, zoals het vermijden van sociale netwerken met zwakke moderatie.
Ten slotte is er de verschuiving van budgetten.
Als consumenten zich minder comfortabel voelen op een platform, kan de effectiviteit van advertenties afnemen. Dit kan adverteerders ertoe aanzetten om over te stappen naar andere kanalen, zoals premium publishers of retail media.
Merken kunnen ook kiezen voor meer gecontroleerde omgevingen, zoals lokale media, contentpartnerships of gemodereerde walled gardens.
Conclusie: het verminderen van moderatie kan adverteerders ertoe aanzetten hun media-investeringen te heroverwegen, met een grotere focus op veilige omgevingen en contextuele targeting. Hoe gebruikers, prestaties en het ecosysteem reageren, zal bepalen of budgetten verschuiven naar andere kanalen.
-Steven De Deyne, lead brand, communication & media central @Proximus
Ons laatste magazine lees je hier.
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]