Werkgevers in zee met pas afgestudeerden: is het water te diep?

De huidige generatie is mondiger dan de vorige en heeft “nee” leren zeggen – ook op de werkvloer. Over het algemeen is dat natuurlijk een goede zaak, maar hoe staat het met de werkwilligheid?
Weten we eigenlijk nog hoe we jonge professionals moeten aantrekken en motiveren? En hoe bereidt het hoger onderwijs die jongeren daarop voor? Greet Wachters, docent bij de opleiding Communicatie en coördinator van het afstudeertraject Branding & Advertising bij Thomas More, probeert samen met haar collega’s alvast studenten af te leveren die klaar zijn om de sprong naar het werkveld te maken. “Wij bieden een professionele bachelor aan die zeer praktisch gericht is en een enorm sterke connectie met het bedrijfsleven behoudt,” zegt ze. Uiteraard zijn stages een cruciale schakel in de opleidingen: “Onze studenten moeten minstens 15 weken stage lopen. Die minimumduur is belangrijk, want anders loopt het traject al ten einde wanneer de student zich eindelijk comfortabel begint te voelen op zijn of haar stageplek. Alleen is het jammer dat België als enige land in Europa een verbod heeft op bezoldigde studiestages… Uiteraard vergt het opleiden van een stagiair in het begin een investering van het bedrijf in kwestie, maar na twee maanden kan de betrokken student toch al waardevolle dingen voor de stageplaats doen.”
Bij TBWA merkt director of people Sophie Steyaert dan weer dat het moeilijk is om creatieve profielen te vinden, omdat er bij kunststudenten vaak minder interesse in de reclamesector lijkt te zijn: “Zij kijken vaak liever naar de cultuur- of non-profitsector, terwijl het commerciële soms wat naar de achtergrond verdwijnt,” stelt ze vast. “We krijgen vanuit de creatieve hoek ook relatief weinig stageaanvragen, al is dat vaak een kwestie van ‘onbekend is onbemind’. Het is voor ons dus heel belangrijk om TBWA ook naar creatives op de kaart te zetten. Dat creativiteit in de reclamewereld enigszins gestuurd wordt, neemt niet weg dat medewerkers bij ons de kans krijgen om impact te creëren rond grote merken waarmee mensen dagelijks interageren.”
>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]