WeWantMore wint Design Week Award

Awards / News

Op de Britse Design Week Awards won WeWantMore de categorie ‘Exhibition Design’ met ‘Anonymous Six’, hun installatie voor pop-up Instagram expo Smile Safari. Een hele prestatie, wetende dat Design Week slechts één winnaar per categorie bekroont. De Belgische design studio zet zich daarmee tussen internationale kleppers als Collins, Design Bridge en Uncommon Creative Studio.

Smile Safari is een initiatief van het creatief bureau Hurae en brand activation bureau CityCubes. “Voor ons ‘super Instagrammable and TikTok-friendly museum’ wilden we onze bezoekers ook af en toe verder laten stilstaan bij het gebruik van sociale media; met een knipoog. Daarvoor werkten we ook samen met enkele partners. Zo plaatste conceptueel artiest Dries Depoorter zijn automaat waarmee je ‘gratis volgers’ kon scoren. Jasper&Noortje creëerden voor Taboob een landschap van borsten om het algoritme en de censuur van Instagram te testen. Onze Antelope Canyon was dan weer een remake van een van de meest Instagrammable natuurplekjes ter wereld waar de duizenden bezoekers een enorme impact hebben op de vervuiling van het drinkwater. Het concept van WeWantMore past dan ook perfect thuis in dat rijtje. Design is voor Smile Safari zeer belangrijk en we zijn dan ook blij dat ze deze prestigieuze award hebben gewonnen,” verduidelijkt Sam Sisk van Hurae. 

Smile Safari was de eerste pop-up Instagram expo in België en trok in het najaar van 2019 zo’n 25.000 bezoekers. Diverse internationale merken hadden er een stand, waarbij het nemen van de leukste selfie centraal stond. In dit “Disneyland voor Instagrammers” ontwierp WeWantMore met ‘Anonymous Six’ een eigen stand voor de expo, die de hedendaagse, eerder narcistische Instagramcultuur op een creatieve manier in vraag stelde en bezoekers aanmoedigde te reflecteren over hun eigen gedrag.

De installatie boorde immers het topic van anonimiteit aan. Een eerder zeldzaam begrip op Instagram. Anonymous Six bestond uit zes verschillende glazen lenzen die elk een andere vervorming creëerden. Ze vervagen, vertroebelen, stretchen of verdubbelen iedereen die erachter staat tot op het punt van anonimiteit. Photoshop of andere filterapps werden bijgevolg volledig overbodig, terwijl het beeld an sich zijn visuele aantrekkingskracht behield. Zo legde Anonymous Six de nadruk op het esthetische aspect van een foto, los van het onderwerp dat erin afgebeeld werd. Een verrassende tegenhanger in een cultuur waarin vrijwel alles rond het subject draait.

“Voor merken werken we doorgaans binnen een strak afgebakend kader. Anonymous Six bood een mogelijkheid om te ontwerpen vanuit onze eigen visie als designstudio en dus net iets verder te gaan. Instagram speelt wereldwijd immers een grote rol in onze visuele beeldvorming en helaas ook in de visuele afvlakking ervan. Denk maar aan de interieurs, branding, mode, fotografie, ... die je op de app ziet. Alles lijkt steeds meer op elkaar. Een ontwikkeling die we als design studio absoluut in vraag wilden stellen. Zij het op een creatieve manier uiteraard,” zegt Ruud Belmans, creative director bij WeWantMore.

Design Week is een toonaangevend, Brits design tijdschrift dat design gerelateerd nieuws, interviews en opiniestukken brengt. Het online magazine boort topics aan die variëren van branding, print, packaging en graphic design tot interior design, retail, tentoonstellingen en digital design.