Wijs lanceert digital maturity model e-commerce

Marketing / News / Retail

e-commerce-facebookE-commerce in België is aan een stevige inhaalbeweging bezig, maar er moeten nog een aantal hordes genomen worden. Daarom brengt Wijs  een digital maturity model voor e-commerce uit. Elisabeth Vanhoutte, client service director bij Wijs: "We voelden vanuit de sector dat er nood is aan een duidelijk stappenplan voor e-shops in België om verder digitaal te groeien. Net daarom stelde digital agency Wijs in co-creatie met de sector een digital maturity model op dat elke e-shop meteen kan toepassen, ongeacht de grootte, maturiteit of complexiteit van hun business. Het model biedt eerstelijnsadvies en helpt om de juiste keuzes te maken."

Wijs organiseerde onlangs enkele panelgesprekken met Belgische retailers, om beter inzicht te krijgen in hun noden en behoeften. De inzichten daaruit werden verder getoetst aan de realiteit en kregen een groter draagvlak door middel van een online enquête. Wijs initieerde bovendien een aantal discussies rond het thema op social media en praatte met experts uit de sector om zo tot een grondige analyse van het e-commerce-landschap te komen. Aan ambitie ontbreekt het niet in de sector, alleen is het niet altijd duidelijk welke volgende stappen er gezet moeten worden om verder door te groeien. Dat inzicht lag aan de grondslag van het model, dat werd opgevat als een handige tool waar elke retailer – groot of klein – zelf mee aan de slag kan.

Het digital maturity model van Wijs is opgevat als een vlot leesbare matrix. Als organisatie kan je aan de hand van drie duidelijke vragen je eigen bedrijf plotten op de verschillende maturiteitsfases. Eens je dat hebt, lees je eenvoudig welke de logische en juiste volgende stappen zijn om naar een volgende fase over te gaan. In de matrix werd ook een fictief voorbeeld opgenomen. Zo kan je je e-commerce toetsen aan een realistisch voorbeeld om beter te kunnen inschatten waar je op dit moment staat. Het maturity model is opgebouwd rond 3 logische domeinen: kennis van de klant, klantenservice en merkbeleving. Aan de hand van een korte omschrijving kan iedereen zijn organisatie plotten op de juiste fase. In een volgende stap bekijk je de gestructureerde actiepunten die je naar een volgend niveau kunnen brengen. Het maturiteitsmodel maakt het zo mogelijk om je toekomstplannen en je einddoel vorm te geven. En het mooie van dat alles: Wijs stelt het maturiteitsmodel gratis ter beschikking. Iedereen kan het vrij downloaden. Wijs steekt uiteraard niet weg dat bedrijven bij het bureau terechtkunnen voor meer informatie rond het model of voor een diepere analyse en uitgebreider plan van aanpak in de groei naar digital maturity.