Winkelen zonder smartphone? No way!

News / Research

beach smartphone (unsplash)Er is geen ontkennen aan: de smartphone has arrived and is here to stay. Het kleine scherm heeft ondertussen een centrale plaats in deze maatschappij én ons dagelijkse leven veroverd. Zo spendeerden we tijdens de eerste zes maanden van 2017 maar liefst 270 miljoen euro aan online aankopen via de smartphone in België, zo onderzocht GfK Belgium.

Voor bedrijven die inzetten op jongeren is het uiteraard een must om mee te zijn met de mobiele evolutie: meer dan één op vier jongeren (GenZ en GenY) vindt immers dat de smartphone zijn of haar belangrijkste hulpmiddel is bij het winkelen. De rol van de smartphone bij het winkelen is voor jongeren én de algemene bevolking drieledig: hij fungeert niet enkel als aankoopkanaal, maar ook als betaalmiddel én als winkel assistent tijdens het traditioneel of offline winkelen.

In de eerste helft van 2017 bevestigt de smartphone zijn hoedanigheid als aankoopkanaal. Maar liefst 1 op 4 Belgische consumenten (23 procent) voerde een online aankoop uit op zijn smartphone in de eerste helft van 2017. Van alle online aankopen gebeuren er 11 op 100 via de smartphone, waarmee het opnieuw een groter aandeel opeist dan de tablet. De computer (desktop en laptop) blijft weliswaar veruit het grootste online aankoopkanaal met een marktaandeel van 76 procent. Toch blijft de smartphone vooral relevant voor kleinere aankopen: een gemiddeld winkelmandje op een smartphone was in de eerste helft van 2017 ongeveer € 60 waard, terwijl dat bij de computer ongeveer € 120 was.

Naast het gebruik van de smartphone als effectief aankoopkanaal, gebruikt één op drie Belgen de smartphone ook als een betaalmiddel. We merken binnen de mobiele betalers twee grote stromen op: langs de ene kant geeft 4 op 10 aan dat ze zo vaak mogelijk betalen met hun smartphone, langs de andere kant zijn er evenveel Belgen die beweren dat mobiel betalen voor hen eerder een “gimmick” is. Iets minder dan de helft van de mobiele betalers ervaart betalen via de smartphone als gemakkelijker (46%) en sneller (44%). Ook het centraliseren van verschillende betaalmogelijkheden wordt door iets minder dan de helft (44%) aanzien als een belangrijk voordeel van mobiel betalen. Het schoentje wringt echter nog bij het geloof in veiligheid: slechts 1 op 4 geeft aan dat ze mobiel betalen veiliger vinden en de helft van de mobiele betalers is bezorgd over zijn of haar persoonlijke informatie wanneer ze de smartphone gebruiken als betaalmiddel.

Niet enkel bij online winkelen speelt de smartphone een rol, ook tijdens het traditioneel (offline) winkelen wordt hij gebruikt: maar liefst 67% van de Belgen indiceert tijdens de laatste drie maanden hun smartphone als assistent te hebben gebruikt. 41 percent van de Belgen gebruikt de smartphone voor het opzoeken van de locatie of openingsuren van winkels. Daarmee is dit de belangrijkste taak van onze mobiele assistent. Iets meer dan 1 op 3 Belgen (35 percent) gebruikt zijn smartphone in een winkel om een foto van een specifiek product te nemen.

Ten slotte gebruikt 30 percent van de Belgen zijn smartphone om tijdens het winkelen op zoek te gaan naar informatie over een bepaald product of een bepaalde dienst, terwijl 28 percent aangeeft via zijn smartphone prijzen te vergelijken.

Wat brengt 2017 verder? De mobiele evolutie lijkt niet meer te stoppen: elk van de drie rollen van de smartphone is de voorbije maanden belangrijker geworden voor de consument. Het is dan ook de taak van de retailers en dienstverleners om deze mobiele evolutie te omarmen en een duidelijke, mobiele visie uit te werken en te implementeren. De consument is het mobiele pad ingeslagen, de laatste maanden van 2017 zullen deze trend enkel bevestigen. De vraag is niet of mobile commerce groeit, maar wel hoe sterk, hoe snel en wie de mobiele winnaars en verliezers zullen worden.

Bronnen

- GfK Belgium, FutureBuy study, online bevraging bij 1000 consumenten, juli 2017

- GfK Belgium, online bevraging bij 4613 consumenten, augustus 2017

- BeCommerce & GfK Belgium, BeCommerce Market Monitor 2017 (Q1, Q2)