Wunderman Thompson en Child Focus bieden eerste hulp bij verdwijningen

Crea / News

Hoe moet je reageren als je kind plots is verdwenen? Dat kom je te weten in een cursus Eerste Hulp Bij Verdwijningen die Wunderman Thompson bedacht en ontwikkelde voor Child Focus. In samenwerking met de Cel Vermiste Personen van de Federale Gerechtelijke Politie werd een cursus samengesteld die ouders de juiste reflexen aanleert bij een verdwijning. Om het concept EHBV te lanceren creëerde het bureau ook een opvallende campagne die inspeelt op de paniek die ouders voelen als ze hun kind even uit het oog verliezen.

De meeste ouders hebben het al wel eens meegemaakt: je bent ergens met je zoon of dochter, wordt even afgeleid en wanneer je je terug omdraait is je kind plots verdwenen. Maar wat doe je best in zo’n geval? Wunderman Thompson vertrok vanuit dit scenario voor de uitwerking van een nieuwe campagne die draait rond een cursus EHBV, Eerste Hulp Bij Verdwijningen. De cursus wordt gepresenteerd door Fatma Taspinar en mensen kunnen hem gratis online volgen vanaf 25 mei, de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen.

“In bepaalde crisissituaties neem je levensbelangrijke beslissingen en die maken een groot verschil in de verdere afloop. Dat is zo bij het toedienen van eerste hulp bij een ongeval en daarom bestaan er cursussen EHBO. Maar dat is ook zo bij wat je doet als jouw kind plots vermist is. En daarom is er nu dus deze cursus EHBV, Eerste Hulp Bij Verdwijningen,” zegt Heidi De Pauw, CEO van Child Focus.

De cursus bestaat uit vier audiolessen waarin experts vanuit hun eigen vakgebied tips geven om juist te reageren bij verdwijningen of om ze te helpen voorkomen. Ook leggen ze uit hoe Child Focus en de politie te werk gaan bij een verdwijning. Maar de cursus moet ouders ook geruststellen. Aan de hand van cijfers ontdekken mensen namelijk dat de ergste soort verdwijningen zoals ontvoeringen eigenlijk bijna nooit voorvallen.

Met die insteek creëerde Wunderman Thompson ook een lanceringscampagne. In de televisiespot, die werd geregisseerd door Nathalie Basteyns, ga je als kijker mee in het verhaal van een moeder die haar kind uit het oog verliest en de paniek die daarmee gepaard gaat. Paniek die plaatsmaakt voor opluchting als ze haar kind uiteindelijk terugvindt. Vanuit diezelfde insteek werd ook een radiospot en printadvertentie gemaakt.

Daarnaast wordt de cursus ook aangekondigd op een plek waar mensen hun kind wel eens kwijtspelen: grootwarenhuizen. Dat gebeurt via een opvallende boodschap die via de intercom van deze winkels wordt afgespeeld en waarin een kindje werd teruggevonden.

Ten slotte wordt ook een groot digitaal out of home-netwerk ingeschakeld. Hetzelfde netwerk dat normaal wordt gebruikt om opsporingsberichten te verspreiden. De bekende ‘vermist' poster wordt voor even een ‘gevonden’ poster en brengt mensen op de hoogte van de cursus EHBV.

Credits

  • Client: Child Focus
  • Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Nel Broothaerts
  • Agency: Wunderman Antwerp
  • Creative Directors: Pieter Staes, Manuel Ostyn
  • Creation: Patrick Vermeylen, Catherine Hermans, Cedric Trefois, Tomas Van Loon
  • Account: Charlotte Feremans, Diede Michiels, Carole Steger  
  • Design: Kenny Smet, Dorien Wendelen
  • Illustrator/Animator: Bert Beckers, Filip Walgraef
  • Development: Sam Serrien
  • Copywriter: Lynn Pinsart, Gilles De Bruyere, Jérôme Van Den Broeck, Michel De Schauwer
  • Strategy: Alexander Kolenberg
  • Editor: Karel Van Gucht
  • DTP: Jan-Bart Debruyne, Theo Hagtingius  
  • Agency Producer: Ingeborg Van Hoof, Amélie Van Campen
  • Production Company: AKA De Mensen
  • Director: Nathalie Basteyns
  • DOP: Maxime Lahousse
  • Producer: Eline Rousseau, Rana Cools
  • Presentation: Fatma Taspinar
  • Sound: Menno Van Riet