Wunderman Thompson en Child Focus zetten online groomers buitenspel

Crea / News

Speeltuinen bestaan niet meer alleen fysiek. Kinderen spelen vaker virtueel samen, en ook volwassenen met foute intenties vinden hun weg naar de gamewereld. Om dat te counteren, creëerde Wunderman Thompson de game ‘OK Groomer’ voor Child Focus. Een virtuele speeltuin waarin kinderen spelenderwijs leren hoe ze online groomers – volwassenen die kinderen benaderen voor seksueel contact – buitenspel kunnen zetten. ​  ​ 

Een hele wereld tegen grooming ​ 

De groomingcijfers stegen explosief tijdens de lockdowns. En sindsdien blijven meldingen van grooming verder toenenemen bij Child Focus. Zij willen het probleem nu aanpakken waar het zich voordoet. In online games, en meer specifiek in het hyperpopulaire Roblox: een virtueel universum in de metaverse waar kinderen gratis games kunnen spelen en creëren. 

Maar ook online groomers vinden dus hun weg naar de gamewereld. Om die bedriegers geen vrij spel te geven, is er nu OK Groomer. Een educatieve Roblox-wereld waarin jonge gamers in verschillende minigames ontdekken hoe ze moeten omgaan met online grooming. Aan de speler om verschillende groomer-tactieken te slim af te zijn die daar als slechterik tot leven komen. Wanneer kinderen deze nep-groomers uiteindelijk verslaan, verdienen ze genoeg munten om OK Groomer-kledij te kunnen kopen voor hun avatar. Hét ultieme bewijs dat de ze gewapend zijn tegen online grooming. Om ook in de toekomst relevant te blijven, komen er sporadisch nieuwe minigames bij. Zo blijft OK Groomer steeds actueel als tool in de strijd tegen online kinderlokkers.

Wat is een online groomer? ​

Een groomer is een volwassene die jongeren online benadert en manipuleert. Eerst proberen ze om het vertrouwen van de jongere te winnen. Dat misbruiken ze daarna om seksueel contact te maken, bijvoorbeeld door naaktfoto’s te vragen of zelfs fysiek af te spreken. Online groomers leggen vaak het eerste contact via games of sociale netwerken. Daardoor weet de omgeving van die jongere vaak nergens van. 

Een campagne voor alle leeftijden ​ 

“Door OK Groomer te spelen, leren kinderen verdachte profielen online te identificeren, blokkeren en rapporteren. Een waardevolle les, in games én op sociale media. Daarom zal OK Groomer binnenkort ook deel uitmaken van het lessenpakket op verschillende scholen,” vertelt Kasper Janssens, creatief directeur bij Wunderman Thompson.

Naast kinderen is het ook belangrijk om hun ouders te sensibiliseren. Daarom start er ook een brede OK Groomer-campagne op sociale media gericht naar jonge ouders. Zij krijgen alle info over het probleem van online grooming en praktische tips om een oogje in het zeil te houden. 

Credits

  • Client: Child Focus
  • Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn
  • Agency: Wunderman Thompson Antwerp
  • Executive Creative Director: Kristof Snels
  • Creative Directors: Kasper Janssens, Arjen Tarras
  • Creatives: Cedric Trefois, Tijs Dejonckheere
  • Account Managers: Diede Michiels, Barbara Van Duffel
  • Digital Project Manager: Hugo Groensmit
  • Strategy: Alexander Kolenberg
  • Design: KingComa, Jeffrey Uten, Jorg Meyer, Cedric Trefois
  • Copywriters: Jelle Raats, Tom De Block, Gavin Watt, Jerome Van Den Broeck
  • Development: Bram Verdyck, Joran Schaeffer, Giele Cools, Sofie Gagelmans, Sam Serrien, Koen Speelmeijer
  • Motion Design: Bert Beckers, Karel Van Gucht
  • Production: Caroline Van Ranst
  • Sound Design: Menno Van Riet