Wunderman Thompson legt smartphone even weg voor Telenet

Crea / News

“Wat zei je? Sorry, ik was juist even op m’n telefoon bezig.” Dit fenomeen, waarbij je meer aandacht hebt voor je smartphone dan voor de mensen rond je heen, heet phubbing. Om dat tegen te gaan, bedacht en ontwikkelde Wunderman Thompson voor Telenet de Phub’d! app, een applicatie die je aanzet om je smartphone even opzij te leggen als je een gezellig momentje hebt met familie of vrienden. Nadat je Phub’d hebt geopend is er eigenlijk nog maar één spelregel: blijf van je smartphone. Want wie hem ontgrendelt, is Phub’d! en krijgt een heel gezellig opdrachtje. 

“Onze smartphone maakt ons heel sociaal als we alleen zijn. Maar van zodra we in gezelschap zijn, maakt diezelfde smartphone ons eerder asociaal,” verduidelijk Manuel Ostyn, creatief directeur van Wunderman Thompson. “Vanuit deze gedachte creëerden we de Phub’d! app, een app die mensen effectief socialer maakt.”

Om de app aan te kondigen, worden phubbers via Youtube, Facebook en Instagram aangesproken op hun gedrag. Daarnaast gaan er ook filmpjes rond van mensen die juist een rondje Phub’d! hebben verloren en dat moeten bekopen met een heel speciaal opdrachtje. Nog voor de officiële lancering werd de app al getest door Gert Verhulst en James Cooke tijdens Gert Late Night’.

De Phub’d! app is een eerste initiatief dat kadert binnen #TelenetGo en mensen helpt om het beste uit hun smartphone te halen. “Met #TelenetGo willen we mensen slimmer met hun schermen laten omgaan. We menen dat als bedrijf en daarom komen we ook met initiatieven die hierbij helpen. Aan de hand van onder andere deze ludieke app, maken we mensen bewust van hun gedrag. Zonder normatief te zijn, reiken we handvaten aan om slimmer met je schermen om te gaan,” zegt Lisa Dewinter, marketing communications manager bij Telenet. Er komen dus nog meer oplossingen die bijdragen aan ons digitale welzijn... Download de app hier voor iOS en hier voor Android.

Credits:
Agency: Wunderman Antwerp
Client: Telenet
Contact: Lisa De Winter, Nathalie Rahbani, Isabelle Moens, Fabienne Beckers, Marijke Vissers 
Creative Directors: Manuel Ostyn, Pieter Staes
Creative team: Tomas Van Loon, Cédric Trefois
Strategie: Tom Vingerhoets, Michelle Defooz
Design: Jo Van Grinderbeek, Irina Bogdan, Bert Beckers, Kenny Smet 
Account team: Sabrina Janssen, Jet Vervenne, Britt Proost, Charlotte Feremans
Social: Olivier Verhellen, Delphine Gillain
Production: Stijn Janssens, Olivier Berger, Joren Van Hocht, Giele Cools, Jeroen Michiels, Jorg Meyer
App Development Company: App Foundry
Sound: Menno Van Riet