Wunderman Thompson reist door de tijd met UAntwerpen

Tijdreizen om overstromingen in te dijken? Klinkt als een verhaallijn uit een nieuwe sciencefiction serie, maar voor Universiteit Antwerpen is het gewoon dagelijkse kost. Onderzoekers aan de universiteit kijken namelijk naar het verleden om inzichten te destilleren die ze in de toekomst kunnen toepassen. Denk hierbij aan het voorkomen van overstromingen of het in kaart brengen van veranderende fauna & flora in bepaalde gebieden. Om dit onderzoek duidelijk te maken voor studiekiezers bedacht Wunderman Thompson Benelux een passende activatie: bekende eeuwenoude schilderijen werden tot leven gewekt die je persoonlijk het onderzoek uitleggen.
UAntwerpen werkt al enkele jaren samen met verschillende Europese landen aan een teletijdmachine. Niet zoals in Suske en Wiske, maar wel in de vorm van een digitale omgeving waarin eeuwenoude data worden samengevoegd tot een oneindig uitbreidbare 4D-omgeving. Die data bestaat uit oude kaarten, archeologische vondsten, gearchiveerde teksten en ook schilderijen. Een van de gebieden die ze onderzoeken ligt rond de Kleine Nete, waarvoor ze 400 jaar terug in de tijd gaan om de evolutie van de Schelde te bestuderen. Zo kunnen ze beter inschatten hoe ze overstromingsgebieden in de toekomst in kaart kunnen brengen om overstromingen te voorkomen.
.png)
Om dit onderzoek op een spraakmakende manier uitgelegd te krijgen aan toekomstige studenten, bracht Wunderman Thompson verschillende schilderijen uit de 16de eeuw tot leven. In een mobiel Middeleeuws schildersatelier leggen drie schilderijen in mensentaal uit hoe het onderzoek precies verloopt en hoe de universiteit studenten stimuleert om creatief en ambitieus te denken. Want zo kunnen ze mee de toekomst bepalen. De schilderijen werden tot leven gebracht door AI-technologie en deepfake simulaties. Voor de schilderijen konden ze onder andere rekenen op de samenwerking met het Rubenshuis & het Rijksmuseum, voor het gebruik van het zelfportret van Peter Paul Rubens en ’Meisje Met De Parel’ van Vermeer.
Het schildersatelier trekt rond in Antwerpen, Mechelen, Beveren en Sint-Niklaas. Van 19 april tot 5 mei krijg je de kans om oog in oog te staan met deze schilderijen. De exacte locaties en data vind je hier. Zij die de activatie missen, kunnen ook altijd een kijkje nemen op ontdek.uantwerpen.be voor meer info én meer onderzoeken.
CREDITS
Agency: Wunderman Thompson Benelux
Client: Universiteit Antwerpen
Client Contact: Elisabeth Vanhoutte, Ewaut Van Gerrewey & Sofie Francque
Creative Directors: Arjen Tarras, Kasper Janssens
Creation: Thibault Jacobs, Simon van Backlé
Design Director: Tom Besters
Design & DTP: Sofie Luyckx, Anja Van den Broeck, Jan-Bart Debryune
Business Director: Davy Baccarne
Strategy Director: Evert Van den Broeck
Strategy: Melanie Aerts
Client Director: Annelien Theys
Client Manager: Emilie van der Meijden
Motion: Karel Van Gucht
Agency Producers: Tim Keeren, Evelyn Twadrous
Sound: Menno Van Riet
Activation production: Event Masters
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]