XITE en SPOTT lanceren e-shopping via muziek

Spott Xite

Innovation / Media / News

Spott XiteSPOTT en XITE lanceren een muziekgeïnspireerde sectie in de populaire app. Hiermee spelen ze handig in op de kijker die met de smartphone in de hand televisie kijkt. De adverteerder krijgt dan weer een hogere return bij product placement in muziekvideo’s.

Kijk je XITE, let dan op het SPOTT-logo en check meteen de app. Je vindt er zowel kleding van de artiest, producten uit hun muziekvideo als hun concertagenda en links naar hun muziek. Sony Music werkt als eerste label mee met hun artiesten Emma Bale, Gabriel Rios, Safi, Woodie Smalls en Darrell Cole. Zodra er nieuwe muziekvideo's gereleased worden, worden nieuwe artiesten toegevoegd.

 “De SPOTT-app verzamelt internet data op basis van de interesses van de gebruiker. Muziek vormt een grote opportuniteit tot personalisatie,” zegt Michel De Wachter, medeoprichter van Appiness, het bedrijf achter SPOTT.

De doelgroep van XITE en SPOTT zijn erg gelijklopend. “SPOTT is een applicatie gebouwd voor een vrouwelijke doelgroep tussen 18-35 jaar. Deze doelgroep is het meest receptief voor het interageren met video content en is continue op zoek naar inspiratie gelinkt aan hun favoriete content. Met SPOTT krijg je niet enkel de inspiratie, maar kan je ook onmiddellijk kopen wat je ziet,” zegt Jonas De Cooman, medeoprichter van Appiness.

Net deze innovators en early adopters zijn gepassioneerd met muziek bezig. Uit onderzoek van de Entertainment Retail Association (ERA) en de British Phonographic Industries (BPI) blijkt dat zij 75% meer muziek consumeren dan de vorige generatie, oftewel gemiddeld 3,1 uur ten opzichte van 1,77 uur voor de babyboomers. "Muziekvideo’s met een interactieve touch passen helemaal bij het DNA van de XITE-kijker: millennials vergroeid met hun smartphone,” zegt Nataly Guns, country manager XITE. “XITE heeft als muziekzender een duidelijke insteek, namelijk muziekvideo’s. Dat schept niet alleen een duidelijk kader voor kijkers en adverteerders maar ook een logische basis voor contextual advertising. Voor XITE is het belangrijk om als nieuwe speler kijkers en adverteerders te verrassen."

De samenwerking stopt dan ook niet bij deze muziekvideo’s, er zijn verdere plannen om muziek, mode en merken samen te brengen. XITE en SPOTT willen niet alleen artiesten maar ook brands een platform geven, de nieuwe mogelijkheden in contextual advertising worden samen met de geïnteresseerde adverteerders uitgewerkt.

https://vimeo.com/197176581