Een lokale winkel steunen, dat is tegelijkertijd wat de kleinhandel wenst maar ook wat hun trouwe klanten willen. Maar sommigen vinden een winkel promoten op sociale media een hindernissenparcours. Daar komt MyShopRocks.be hen allemaal tegemoet met de boodschap: “Samen kunnen we de lokale handel steunen!”.
MyShopRocks.be is een Belgisch online platform dat bedacht is door Your Agency en ontwikkeld met de hulp van zijn pr-partner Ribbon. Het doel is helpen om de lokale handel in de kijker te zetten op Facebook door gratis adviezen, tools en kernboodschappen te delen met hen. MyShopRocks.be nodigt zowel de handelaars als hun cliënteel uit om de kleinhandel in de kijker te zetten. “Toen we geconfronteerd werden met het aantal winkels dat in de problemen zit, wilden we hen helpen, met onze middelen. Als communicatiebureau dat gespecialiseerd is in klantenervaring stelt Your Agency zijn competenties ten dienste van wie het nodig heeft. Pr-bureau Ribbon is met ons in zee gegaan om nog meer impact te creëren," legt Elsa Nejman, managing director van Your Agency, uit.
Het platform MyShopRocks.be is bedacht om toegankelijk voor iedereente zijn, of je nu digital savvy bent of niet. Het is beschikbaar in het Frans en in het Nederlands. De site heeft twee delen: één voor klanten, één voor handelaars. Twee delen maar één doel: lokale handelaars steunen. Op MyShopRocks.be kunnen handelaars een virtuele vitrinecreëren en leren hoe ze hun klanten kunnen bereiken om zo een beroep te doen op hun solidariteit. Handelaars hebben toegang tot meerdere diensten zoals de mogelijkheid om hun profielfoto en hun omslagfoto op Facebook te veranderen door het logo van MyShopRocks.be toe te voegen in enkele clicks. Er staat ook een communicatiekit tot hun beschikking met daarin voorbeelden van newsletters, publicaties op sociale media en andere adviezen voor digitale communicatie.
Handelaars kunnen zich ook inschrijven op een newsletter om de laatste nieuwtjes te ontvangen en tips om hun zichtbaarheid te boosten. “Deze kennis ter beschikking stellen is op dit moment essentieel. Maar we moeten deze inspanningen aanhouden wanneer de maatregelen versoepeld worden, want communicatie tijdens de heropstart én op lange termijn is cruciaal en onmisbaar,” zegt Vanessa Gohy, oprichter van Ribbon.
“Het doel is om iedereen de kans te geven om lokale handelaars te steunen door communicatietools ter beschikking te stellen. We willen die solidariteit versterken door de bevolking uit te nodigen hun aankopen te doen bij lokale handelaars maar ook te tonen dat ze de beweging steunen,” verduidelijkt Jonathan Cerneels, managing partner van Your Agency. MyShopRocks.be heeft de taak op zich genomen om direct de klanten aan te spreken, want ze hebben een essentiële rol te spelen. Het is voor hen heel eenvoudig: ze kunnen heel eenvoudig het logo van MyShopRocks.be in hun profielfoto plaatsen, dat beschikbaar is op de site. En ze kunnen foto’s delen van winkels in hun buurt die ze in de kijker willen plaatsen.