YUGO toont impact lockdown op onze digitale gewoontes

Media / News / Research

Nu we na drie maanden lockdown voorzichtig onze eerste stappen zetten in “het nieuwe normaal”, lijkt het duidelijker dan ooit: onze dagelijkse routines zijn in vraag gesteld en aangepast. En dat geldt dubbel zo hard voor onze digitale bezigheden. We gingen massaal telewerken, video-callen met vrienden en TikTok-video’s opnemen. Maar welke apps werden er nu het meest gebruikt tijdens de lockdown? En in hoeverre denkt de Belg dat zijn nieuwe digitale gewoontes behouden zullen worden in de toekomst? YUGO, het Telenet abonnement voor cord-cutters en mensen met geavanceerde digitale behoeftes, bracht het in kaart met een grootschalig onderzoek.

61% van de Belgen spendeerde meer tijd online tijdens de lockdown 

Het YUGO-onderzoek bevroeg een representatieve steekproef van 800 Belgen tussen de 18 en 54 over het effect dat de lockdown heeft gehad op hun dagelijkse digitale bezigheden. De impact blijkt groot te zijn, want 61% van de Belgen geeft aan tijdens de lockdown meer tijd online te hebben doorgebracht. Telewerk is maar een deel van de verklaring: slechts 1 op de 10 wijt de toename puur aan professionele bezigheden, de rest legt de verklaring voornamelijk bij hun veranderende vrijetijdsbesteding. Bij de 45-plussers werd er relatief meer vrije tijd online gespendeerd – bij de 25-34-jarigen was werk dan weer iets bepalender voor de invulling van hun digitale uren.  

Liefde in tijden van huidhonger: 16% van de Belgen ging meer online daten 

Waar werden die extra uren online dan zoal aan besteed? Onze bezigheden concentreerden zich rond drie pijlers: behoefte aan sociaal contact, nood aan informatie en nieuwe hobby’s. Weinig verrassend werd het internet dé manier om in contact te blijven met anderen. 6 op de 10 Belgen ging meer videobellen of chatten, en dat gebeurde vooral via Whatsapp (61%) en Facebook Messenger (55%). 16% van de Belgen is ook meer online gaan daten tijdens de lockdown. Opvallend: bij de mannen is dit 22%, bij de vrouwen slechts 9%. Ook onze honger naar informatie bevredigen we online: 6 op de 10 las meer online kranten, en 1 op de 2 Belgen zocht en vond tips over voeding, gezondheid en sporten. Ook nieuwe vormen van info-media kenden een groei: 1 op de 5 Belgen ging tijdens de lockdown vaker naar podcasts luisteren.

Lockdown en de digitale genderkloof? 3 op de 10 vrouwen ging meer gamen 

We ontwikkelden ook nieuwe digitale hobby’s. 4 op de 10 speelde meer videogames dan voor de lockdown – dit cijfer ligt bij de mannen iets hoger, maar ook onder de vrouwen ging 3 op de 10 meer gamen. Wellicht is dit deels te wijten aan de enorme populariteit van Nintendo Switch game Animal Crossing: New Horizons, een spel dat ook atypische gamers aanspreekt. Ook muziekstreaming scoorde goed: 3 op de 10 Belgen gaf aan dit in de afgelopen maanden meer gedaan te hebben. Daarnaast werd een toename gerapporteerd voor online quizzen (26%) en sporten met tv- of app-begeleiding (24%).  

I stream, you stream, we all stream 

De Belg spendeerde natuurlijk heel wat tijd voor de buis, maar ontdekte ook technologie om de liefde voor entertainment op nieuwe manieren te beleven. Zo was de lockdown een extra push voor de cord-cutters – kijkers die overschakelen van lineaire/kabel tv naar streamingdiensten. 1 op de 4 Belgen maakte vaker gebruik van een mediaspeler zoals een Chromecast, Apple TV of Android TV, en bij jongeren ligt dit cijfer nog hoger. En dat beviel: 77% van hen verwacht hun mediaspeler na de lockdown ook meer te blijven gebruiken. 1 op de 2 keek meer naar Youtube, en 1 op de 4 overweegt om aan te sluiten bij een nieuwe dienst om meer content te ontdekken. De populairste titels tijdens de lockdown? La Casa De Papel staat met stip op één, gevolgd door Tiger King, Chernobyl en Manifest.  

Millennials ontdekten massaal TikTok 

Ook TikTok werd een echte hype. De app werd het vaakst spontaan aangehaald als men één applicatie moest noemen die men meer is gaan gebruiken tijdens de lockdown. En mensen zijn ook zélf actief content beginnen creëeren: bij de 25- tot 34-jarigen zien we dat één op de drie aangeeft dat ze meer filmpjes hebben geupload via TikTok of Youtube. De stijging is bij deze groep millennials zelfs groter dan bij Gen Z, de core audience van TikTok.  

7 op de 10 denkt nieuwe digitale gewoontes te behouden in de toekomst  

Maar gaan we, nu de lockdown versoepelt, allemaal terug naar ons analoge leven van weleer? Belgen hebben mixed feelings: 4 op de 10 heeft het gevoel dat ze tijdens de lockdown te veel tijd voor een scherm hebben doorgebracht. Vrouwen ervaren hierdoor meer schuldgevoel dan mannen. Anderzijds geeft 40% aan dat ze beter mee zijn met de nieuwe digitale mogelijkheden, sinds de lockdown. Meer dan 7 op de 10 Belgen verwacht dan ook dat ze hun nieuwe digitale gewoontes zullen behouden in de toekomst. Vooral muziek streamen, e-sports kijken, podcasts luisteren, online daten en informatie opzoeken over sport en voeding denkt de Belg absoluut meer te blijven doen in de toekomst.