Zaffranax en FamousGrey: ça va of niet ça va?

Crea / News

FamousGrey en Zaffranax namen het mentale welzijn van de Belgen onder de loep. « Via een iVOX-enquête bij 1.000 Belgen wilden we tot een inzicht bekomen waarmee we ons allemaal konden identificeren, maar ook meer te weten komen over de redenen voor dit inzicht", zegt Dominique Poncin, strategic director bij FamousGrey.

De resultaten zijn op zijn zachtst gezegd onthullend. Zoals: Ondanks de stress, de vermoeidheid en de angsten van het dagelijkse leven antwoordt 75% van de Belgen 'Ja, ça va’ als hen dat wordt gevraagd. Een bijna automatisch antwoord waarachter soms een heel reëel gevoel van onbehagen schuilgaat. Er zijn veel redenen voor dit plichtmatige 'Ça va': de angst om iemand anders ongemakkelijk te maken, het idee dat het met de tijd wel over zal gaan, of het gevoel dat je je problemen alleen moet oplossen.

Een echte 'ça va'

Stress, vermoeidheid, angst, gebrek aan motivatie... Zaffranax weet alles van deze symptomen. Van dit voedingssupplement op basis van saffraan, magnesium en B-vitamines is wetenschappelijk bewezen dat het helpt het mentale welzijn te verbeteren, waardoor elke 'ça va' een echte 'ça va' wordt. Om dit concept tot leven te brengen, wilde FamousGrey de menselijke kant van dit inzicht behouden. In plaats van acteurs te gebruiken, kozen ze voor een meer sociaal experiment. Met de hulp van studio Aka De Mensen en na een korte online vragenlijst, nodigden ze een veertigtal figuranten uit in een studio om een paar vragen te beantwoorden over hun mentale welzijn. De interviewer begroette elke kandidaat met een 'Hallo, ça va?' waarop ze allemaal automatisch antwoordden, zich er niet van bewust dat hun antwoord al deel uitmaakte van het interview.

Daarna begon de interviewer dieper te graven en meer persoonlijke vragen te stellen om erachter te komen of ze echt ‘ça va’ waren. De getuigenissen waren allemaal oprecht en behoorlijk overtuigend. De resultaten waren vergelijkbaar met die van het iVOX-onderzoek, zowel in het Frans als in het Nederlands.

De campagne startte op maandag 2 oktober op tv, digitale tv, sociale media en met een POS-component.


Credits:

Client: Zaffranax
​Client contacts: Barbara Vandamme, Bieke Masselis, Stephanie Couvreur

Lead Agency: FamousGrey
​Creative Director: Peter Ampe
​Account Director: Matthias Roose
​Account Manager: Maxine Heylands
​Strategy Director: Loes Hendryckx, Dominique Poncin
​Creative Team: Antoine Wellens, Vanessa Hendrickx
​Copywriters: Jan Schoofs, Steve Maes
​Desktop publisher: Franco Scaramuzza
​Traffic planner: Kirsten Vanderbeke, Klaartje Vanmulders, Siebe Lefebure

​Digital Strategist: Yarne De Schrijver
​Designer: Elsa Gervais, Simone Curzi
​Social creative: Florentien Duquet

PR agency: FamousRelations
​Managing director: Déborah De Klerck
​PR manager: Eva van Riet, Stephanie Van Bets

​Production agency: FamousProductions
​Head of Production: Myriam Maes
​RTV Producer: Bram Busschots
​Editor: Gilles Desplanques, Stéphane Goffinet
​Sound Engineer: Mathieu Savenay
​Production agency: AKA De Mensen
​Director: Dimitri Sterkens
​Producer: Gaelle Haesaert, Eline Rousseau