Zijn de Belgische magazines internet-proof?

Boel Remi 15_10_2013

Vertaalde artikels

De Belgische magazines kennen moeilijke tijden. Het aantal lezers daalt dramatisch en in tegenstelling tot de dagbladen winnen ze die niet terug via het internet of mobiel. Er zijn dan ook maar weinig voorbeelden van magazines die 100% interactief zijn of een succesvolle toepassing voor tablets hebben ontwikkeld. Blijkbaar zijn de magazine-uitgevers er nog niet uit op welke manier ze hun inhoud online te gelde kunnen maken. Waar ligt dit volgens u aan? Hoe komt het dat de Belgische magazines online niet doorbreken?
Remi Boel, Marketing Intelligence Director Omnicom Media Group
Luc Van Wichelen, Media Manager Benelux Mondelez International
Nadège De Decker, présidente Expert Center Activation de l'ACC
Johannes Schnack,  Digital Strategist
Remi Boel
De gemakkelijkste manier om daarop te antwoorden zou natuurlijk zijn om nee te zeggen. Formeel en ongenuanceerd. En meegaand op de golf van negativisme hieromtrent nog aan te vullen met: “Ze hebben de boot gemist. Ze hebben het niet zien aankomen.” Alleen is de realiteit iets complexer en zou zo’n reactie onrespectvol zijn voor al wie in de afgelopen jaren pogingen ondernomen heeft om het onlinegedeelte van de magazine- maar ook van de krantenmerken zowel voor de lezers (visitors J) alsook voor de adverteerders aantrekkelijk te maken. Dalende verspreidingscijfers van gedrukte media en het stijgend succes van online-informatie zijn nu eenmaal het gevolg van de toenemende mondialisering en fragmentatie van de samenleving enerzijds en de digitalisering van de communicatiemiddelen anderzijds. Sinds de start van het Internet werden consumenten daarenboven verwend met gratis toegang tot kwaliteitsvolle informatie. Geen wonder dus dat de overgang van de offline- naar de onlinerealiteit niet naadloos verloopt. Hoe blijf je als magazineuitgever inhoudelijk relevant voor je lezer in een wereld waarin informatie bijna even vlug beschikbaar is voor de journalist/specialist die erover bericht als voor de lezer/visitor waarvoor het artikel geschreven wordt? Misschien ligt het antwoord wel in de basismissie van magazine- en krantenmerken: kwaliteitsvolle duiding geven in de overvloed aan ongecontroleerde informatiestromen. Duiding waarvoor de visitor/lezer bereid is om te betalen.

Luc Van Wichelen
De crisis en opkomst van andere contentmedia maken dat je (on)bewust de routine van je magazineaankoop in vraag stelt. Eens je het betalende papieren magazineconcept verlaten hebt, kom je snel in de gratis digitale wereld met veel content, interactiviteit en moduleerbaarheid. Een betalend pdfje van je magazine heeft hier weinig toegevoegde waarde. Uitgevers dienen hun magazineconcept daarom volledig te herdenken, vertrekkende vanuit hun kwaliteitsgarantie als sterk mediamerk en gecombineerd met de digitale mogelijkheden van nieuwe devices zoals tablets. Ook hier dienen we te evolueren van een fysiek koopmodel naar een virtueel betalend gebruiksmodel met toegevoegde waarde (zoals VOD i.p.v. DVD, Spotify i.p.v. CD/MP3).
Als magazines erin slagen om hun DNA consequent doorheen hun community op alle dragers te vertalen met extra toegevoegde waarde, dan kunnen ze voor de lezer orde in de chaos brengen en hem de nodige houvast geven die hij tot nu toe in zijn magazine vond. De volgende uitdaging blijft om dit ook leefbaar te houden, niet enkel door de lezer te laten betalen, maar ook door een aangepast aanbod te voorzien voor adverteerders met extra mogelijkheden (bv time-, regional-, context-based advertising) om de merkervaring te verhogen. De nieuwe meting van het CIM met bereikcijfers van het mediamerk over alle dragers heen, is alvast een eerste stap om beide werelden beter bij elkaar te brengen.

Nadège De Decker
Pour la plupart des magazines belges, la version on-line est un PDF de la version papier. Pas ou peu d’interactivité. Pas de complémentarité. Pas d’innovation. Aucun intérêt donc. Ni en mode payant, ni même gratuit. Tout ou presque est à créer. Même si c’est difficile de rouler sur l’autoroute quand c’est la nature même du magazine (au rythme hebdomadaire pour les plus rapides) d’aller plus lentement et de prendre des chemins de traverse … Les vertus de l’analyse, de l’info plus fouillée, d’une remise en contexte ont pourtant toute leur place dans l’univers digital.
La question est plutôt de voir comment la technologie on-line peut amplifier l’intérêt pour ce qu’est un magazine. La richesse de celui-ci est tout autant dans la qualité de ce qu’il y a sur le papier que sa communauté de lecteurs. Activer une communauté, ça sonne très digital non? Pourquoi pas un magazine à la fois papier, on-line, services, boutique, guides, services … une marque bien plus qu’un simple produit.

Johannes Schnack

Oui, les magazines peuvent et doivent se numériser pour offrir une palette d'infos plus large. La presse belge est de qualité, variée et instructive. Une récente étude démontre que les consommateurs qui ajoutent la tablette à leur expérience News augmentent le temps de lecture de 45 à 160 minutes. On parle bien de diversification de la lecture, de la fragmentation de l'accès à l'information. La presse magazine peut profiter - et profite déjà maintenant aux USA - de contenu enrichi. La lecture se prolonge au-delà du papier et le digital en devient un élément essentiel. Le belge est prêt à payer pour un contenu disséminé sur une multitude de devices. Il cherche un contenu augmenté, plus enrichi, plus fouillé, plus interconnecté. Les tablettes, smartphones, écrans tactiles, lunettes, smartwatches, ne sont que des outils. Le lecteur devient de plus en curieux et - surtout -  capable de contextualiser l'information. Son réflexe est de "googleizer" l'info pour augmenter son univers. La diversité et la croissance de l'offre vont s'additionner pour offrir une nouvelle expérience de lecture, partout, tout le temps, à la demande.