Zijn merken zombies?

ON HIS MIND - Kristof De WulfWel eens gekeken naar de televisiereeks “The Walking Dead”? Het personage Rick Grimes ontwaakt uit een coma en bevindt zich middenin een apocalyptische wereld van vleesetende zombies. Gezien de meerderheid van consumenten wereldwijd het geen probleem vindt dat 73% van alle merken zouden verdwijnen (‘Meaningful Brands’; Havas Media Group), zijn merken dan geen zombies? Na het filteren van merkgebruik en het prototypisch karakter van sommige merken, bezitten de meeste merken geen exclusieve imago attributen. Ze spelen een ‘zero sum game’, vechtend voor marktaandeel in stagnerende categorieën. En ze kunnen niet langer rekenen op Pareto: in elke categorie vertegenwoordigen 20% van de klanten maximaal 50% van de verkopen. T.G. Stemberg stelde ooit: “Forget branding and positioning. Once you understand customer behavior, everything else falls into place.” Merken kunnen enkel overleven door minder aandacht te besteden aan (marketing) oplossingen en meer aan (consumenten) problemen. LEGO zag haar marktpositie 10 jaar op rij achteruit gaan nadat ze de connectie met haar doelgroep kwijt was geraakt. Toen CEO Jørgen Vig Knudstorp in 2004 het roer overnam, stelde hij alles in het werk om het kind centraal te stellen. De resultaten zijn indrukwekkend: LEGO verdrievoudigde haar zakencijfer sinds 2007 en is nu het krachtigste merk ter wereld (Brand Finance Global 500).