Zot veel zin in transparantie

Communication / News / Sustainability

Of het utopisch is om transparantie te willen? Zeker niet, maar dan moeten we eenrichtingsverkeer vergeten. Ik illustreer met een voorbeeld: de smartphone. Voor dat apparaatje zijn we volledig transparant. En toch. Hoewel hun gebruik een open boek is, is al wat we downloaden via apps, nieuwsmedia en sociale netwerken dat niet. En dat vinden we oké. Maar wanneer de overheden van dit land een paar van onze medische gegevens willen achterhalen, dan hebben we het over een inbreuk op onze privacy… Zoek de fout.

Laten we beginnen met de basisregels van marketing, die van vroeger. Die staan dichter bij de knowhow van Phineas Barnum dan bij een eerlijke en winnende aanpak voor beide partijen.

Merken als Patagonia, Everlane, Panafrica en Veja hebben transparantie centraal gesteld in hun waarden. Dankzij hen is het debat geopend, alsook de dialoog tussen producent en koper.

De crisis die we doormaken versterkt de verandering van model. En ook bedrijven als AG, Lidl, L’Oréal en Palm maken al enkele jaren die bewuste keuze. Sommigen onder jullie zullen twijfels hebben. Een verandering in de sector is toch nog niet meteen voor morgen. Wel, wat vooral telt, zijn de eerste stappen. Want na decennia aan pure en harde consumentgerichte strategieën is het onmogelijk om van de ene op de andere dag een nieuwe, glasheldere oplossing voor te stellen. Maar het is belangrijk dat we communiceren en de consument-burgers laten weten dat we vooruit willen. Stap voor stap. Van gedachten veranderen is niet meer strafbaar. Integendeel, het opent deuren naar co-creatie en partnerschappen. Onze samenleving maakt een mentaliteitsverandering door, en ook merken moeten ons in alle transparantie de weg wijzen.

Philippe Warzée

U wilt meer te weten komen over transparantie? Schrijf u in voor Orbit by PUB.