đChoco helpt zorgverleners aan veerkracht

Wie werkt in de zorgsector staat vandaag onder ongewoon grote druk. Van arts tot verpleger, van verzorger tot poetsdienst, iedereen gaat tot het uiterste om de coronacrisis te bezweren. Choco ontwikkelde samen met Zorgnet-Icuro, de koepel van Vlaamse ziekenhuizen en non profit zorgvoorzieningen, een platform dat zorgverleners mentale hulp biedt: dezorgsamen.be.
De ZorgSamen zijn de mensen die elke dag zorgen voor wie ziek is. Maar meer dan ooit is het belangrijk dat ze voor zichzelf en elkaar zorgen. Er is ook veel vraag in de sector naar eenvoudige en heldere wegwijzers om samen het hoofd boven water te kunnen houden. Daarom stak Choco een tiental dagen geleden de koppen bij elkaar met Zorgnet-Icuro. Om op zeer korte termijn een campagne op te zetten die een positief verschil kan maken in deze crisis, maar ook erna. Er wordt immers verwacht dat de druk op de gezondheidszorg nog maanden zal aanhouden. Zorgen voor de zorgende, ook na de acute fase, is daarom geen ânice to haveâ maar een absolute noodzaak in deze uitzonderlijke tijden.
In samenwerking met artsen en pyschologen werd dezorgsamen.be ontwikkeld, een mobiele website met laagdrempelige tips voor wie even zuurstof wil tanken of veerkracht wil vinden.âCommunicatie kan een enorm verschil maken, zeker in tijden van crisis. Aan de ene kant door mensen goed te informeren. En aan de andere kant door het mogelijk te maken dat ze van elkaars ervaringen leren. Dat willen we hiermee mogelijk maken,â zegt Steven Pauwels van Choco.
De begeleidende campagne loopt via online en sociale media-posts die gericht zijn op iedereen die vandaag aan de slag is in ziekenhuizen, woonzorgcentra, eerste lijnszorg of thuiszorg. Het platform zelf geeft advies op drie niveaus: hoe zorg je voor jezelf, hoe zorg je voor elkaar, hoe herken je problemen en waar vind je professionele hulp. Wie wil kan een eenvoudige zelftest uitvoeren Ă©n alle zorgverleners worden uitgenodigd om zelf hun tips en getuigenissen in te sturen. âHet platform is immers nog niet af,â aldus Lotte Huybrechts van Choco. âWe willen de website net vullen met de ervaringen en tips van mensen die elke dag in de praktijk staan. We blijven het met ons communicatieteam dag in dag uit verder uitwerken en beheren.â
In een volgende fase worden ook begeleide chatsessies, webinars en workshops aangeboden. En in een derde stap zal via een online bevraging beleidsinformatie samengebracht worden over de psychosociale belasting en de nood aan ondersteuning. Dit onderzoek gebeurt in samenwerking met alle Vlaamse universiteiten. Webbureau Flux stond in voor de programmatie van de website.
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du deÌveloppement commercial et marketing H/F - RĂ©seau des MĂ©dias de proximitĂ© (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le ReÌseau des MeÌdias de proximiteÌ recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]