Think possible met Proximus en FamousGrey (maar tv-zenders niet blij)

Communication / Crea / News

Proximus FamousGrey(update) Proximus zet zichzelf in het nieuw en daar is niet iedereen blij mee... Een spot van FamouysGrey, gepersonaliseerde advertenties, Proximus Pickx: veel nieuws te rapen bij Proximus deze week! Ondertussen blijkt dat VRT, DPG Media (ex-Medialaan), RTBF en RTL allerminst opgezet zijn met de plannen van Proximus om Proximus TV te laten vervellen tot het flexibele Proximus Pickx. Volgens de kranten De Tijd en L'Echo schreven ze een boze brief aan Dominique Leroy, topvrouw van Proximus. Vooral het feit dat Proximus niet had gemeld dat er nog geen akkoord was met de zenders, zet kwaad bloed, nog steeds volgens de kranten.
Even terug naar de feiten: in 2014 werd het merk Proximus gelanceerd, en onder de noemer ‘altijd dichtbij’ werd geprobeerd om dicht bij de klant aan te schurken. Met Tuttimus, Bizz All-in, Epic en uiteraard met veel content (Netflix, Studio 100, veel sport, Be tv enzovoort. Daarnaast werd gefocust op customer experience. Via diverse acquisities werd een uitgebreider pakket van oplossingen voor bedrijven samengesteld en er het programma ‘Fiber for Belgium’ om België digitaler te maken. Maar ‘times are changing’, zegt Dominique Leroy, CEO van Proximus. Mensen gaan niet meer online, ze zijn online: live better & work smarter. #shifttodigital is het nieuwe ordewoord bij Proximus, en ook bij Proximus ziet men dat de consument iets anders wil van merken dan wat die merken tot nu aanboden. Productontwikkeling (Proximus Pickx ter vervanging van skanet.be, de nieuwe HDR/4K-decoder, exclusieve games,...; zie hieronder) én bijhorende campagnes vertrekken voortaan vanuit de slogan ‘Think possible’. Een eerste spot – van de hand van FamousGrey– maakt dat al meteen duidelijk. Daarnaast werkt Proximus aan gepersonaliseerde reclame, met Smart Ads, een platform waarmee reclame op televisie kunnen worden gecombineerd met online. Proximus wil overigens samenwerken met andere spelers om sterker te staan tegenover Google en Facebook door de ontwikkeling van een ecosysteem waarbij persoonsdata gepersonaliseerde reclame mogelijk maken voor iedereen. "Die grote spelers zijn nodig," zegt Dominique Leroy. "Maar ze moeten niet alles nemen!"Proximus FamousGrey

De consumptiegewoonten op audiovisueel gebied, met name op het vlak van televisie, zijn de laatste jaren grondig veranderd, ziet men uiteraard ook bij Proximus. Niet-lineair kijken (replay, on-demand, enz.) is voortdurend in ontwikkeling en multiscreen is intussen de norm geworden: bijna 8 op de 10 Belgen bekijken programma's via uiteenlopende audiovisuele diensten (traditionele tv, Netflix, YouTube) en op meerdere toestellen. Het aanbod van audiovisuele content is verspreid over verschillende diensten, platformen en schermen die elk een eigen gebruikservaring en kwaliteit bieden, en tegelijk is het enorm gegroeid. De rijkdom en diversiteit van dit aanbod is zowel een voor- als een nadeel voor de consument, die soms evenveel tijd besteedt aan het uitpluizen van de programmatie als aan het bekijken van programma's zelf.
Meer dan één Belg op drie heeft moeite om een keuze te maken, terwijl bijna één op twee Belgen zelfs het gevoel heeft tijd te verspillen met het zoeken. 70% van de consumenten willen al hun inhoud op dezelfde plaats bekijken. Om die problemen aan te pakken is er nu Proximus Pickx. Of een gebruiker zich liever laat meeslepen door de live-feed of door de replay-programma's, een film wil zien of eerder toe is aan een entertainmentprogramma, met de thematische navigatie kan hij in één oogopslag alle programma's ontdekken die beantwoorden aan zijn wensen van het moment. Proximus Pickx (dat ook de portaalsite skynet.be vervangt) is ook een gepersonaliseerde ervaring: omdat het soms moeilijk kiezen is, stelt Proximus Pickx programma's voor op basis van de kijkgewoonten van zijn gebruikers. De uitdaging die Proximus vandaag aangaat, is om alle Belgen dankzij digitale innovatie het beste van de lokale en internationale audiovisuele media te bieden, zegt Guillaume Boutin, chief consumer market officer: "Proximus Pickx doet iets aan de overdaad aan opties, past zich aan in functie van de voorkeuren van het moment en doet voorstellen zonder zich op te dringen. Speciaal voor jou, omdat jij het bent: dit is de spirit die we willen meegeven aan deze nieuwe ervaring. Wat je humeur of smaak ook is, waar en wanneer je wil."

Nieuwe decoder met Android P

Proximus heeft naar eigen zeggen ook een technologische primeur in Europa: zijn nieuwe decoder met het Android P-besturingssysteem, die over enkele maanden beschikbaar zal zijn voor zijn klanten. Het is veel meer dan een gewone decoder en biedt toegang tot een hele nieuwe wereld van ervaringen op audiovisueel en entertainmentvlak. Dankzij de Google Play Store kunnen gebruikers hun favoriete apps downloaden op hun decoder: YouTube, Netflix, Spotify,.... en nog veel meer: "Met spraakgestuurde zoekopdrachten via Google wordt navigeren door alle apps en inhoud die vanuit deze nieuwe decoder toegankelijk zijn eenvoudiger dan ooit. Proximus-klanten zullen ook van hun programma's in zeer hoge definitie (HDR 4K) kunnen genieten, video's van alle platformen op groot scherm kunnen bekijken via de geïntegreerde Chromecast en tot 400 uur programma's in de Cloud kunnen opnemen. Uiteraard zijn de opnames overal en altijd toegankelijk via Proximus Pickx. En dit alles met het laagste stroomverbruik van alle decoders op de markt."

Cloud gaming

Dankzij een exclusieve samenwerking met Shadow, een startup op het vlak van cloud computing, krijgen gebruikers vanaf de lancering van de nieuwe Proximus-decoder toegang tot een hyperkrachtige game-ervaring, rechtstreeks op de televisie. "De meest spectaculaire en veeleisende videogames zullen nu met enkele kliks beschikbaar zijn voor Proximus-klanten op de TV in de huiskamer, zo luidt het.

Enjoy!

De gepersonaliseerde ervaring die Proximus zijn klanten wil bieden, gaat nu nog verder dan hun beeldschermen en maakt niet alleen online, maar ook offline deel uit van hun dagelijks leven. Vanaf 24 juni heeft Proximus een nieuw programma dat de trouw van al zijn klanten beloont door hen de kans te bieden om het hele jaar door in heel België "onvergetelijke ervaringen" te beleven. Met Enjoy! kan elke klant spelen om tickets te winnen of te genieten van exclusieve kortingen en prioritaire toegang tot een breed scala aan culturele evenementen zoals tentoonstellingen of avant-premières van films. Ze kunnen deelnemen aan boeiende events (sport, muziek, amusement, festivals, familie uitstappen...) of samen met hun helden of die van hun kinderen ongelooflijke ervaringen beleven: vip-ontmoetingen, evenementendagen, gepersonaliseerde verrassingen,... Enjoy!, dat zijn ook exclusieve programma's, zoals uitzonderlijke concerten die live worden uitgezonden, of sportevenementen die met één druk op de knop beschikbaar zijn via Proximus Pickx en MyProximus.

Smart Ads by Proximus

Gepersonaliseerde ervaringen aanbieden aan al zijn klanten en gebruikers is de belofte die centraal staat in de nieuwe merkpositionering van Proximus. Dat doet de operator met Smart Ads. Smart Ads laat toe om bestaande reclame te vervangen door andere, die beter afgestemd is op de interesses van de consumenten die ze bekijken, ongeacht de manier waarop de content wordt bekeken (live- of via replay), en ongeacht het type scherm dat voor Pickx wordt gebruikt (tv, mobiele applicatie of webinterface). Voor het Belgische reclame-ecosysteem betekent Smart Ads een belangrijke innovatie om reclamecampagnes efficiënter te maken, nieuwe adverteerders voor televisie aan te trekken en steeds krachtiger instrumenten te bieden om van het tv-scherm een relevant en meetbaar medium te maken, maakt Proximus zich sterk. Een win-win voor Proximus én zenders, zegt Dominique Leroy, want dit kan adverteerders méér in televisie doen investeren - waarbij de  (extra) inkomsten uit gepersonaliseerde reclame uiteraard wel worden verdeeld tussen zender en operator.