VoicY stuurt social butlers de wereld in

Communication / News

butler anete-lusina-147373-unsplashDeze week wordt VoicY officieel gelanceerd als antwoord op de groeiende vraag van bedrijven en consumenten om snel en continu online conversaties aan te gaan. Geen telefoonnummer, e-mailadres en openingsuren meer: met de services die VoicY aanbiedt kunnen bedrijven de consumenten 24/7 antwoord geven op hun vragen of klachten, zo luidt het, met een uitgebreid team van ‘millenials’, merkambassadeurs en experten in verschillende sectoren moet er snel en correct een antwoord komen via social media tijdens crisis-momenten, campagne-pieken, evenementen etc...Voicy"En deze Social Butlers zullen dit in verschillende talen doen, in eerste instantie Nederlands, Frans en Engels maar later worden ook andere Europese talen toegevoegd," zegt initiatiefnemer Nico Tempelaere. Die wil met zijn ervaring als communicatie- en digitaal expert een antwoord bieden op vele frustraties bij consumenten en het gebrek aan mogelijkheden bij bedrijven om dit 24 uur per dag aan te bieden: “Social media-platformen zijn voor de meerderheid van de bevolking hét kanaal geworden om te connecteren met merken of organisaties. Zit je ’s avonds laat als de kinderen naar bed zijn met een vraag over de volgende reisbestemming dan wil je snel een antwoord van jouw reisorganisatie. Gebeurt dit niet dan surf je verder en kom je wel ergens anders terecht waar het antwoord wel aanwezig is. Het beïnvloedt dus in grote mate de business maar zeker ook de reputatie van merken en bedrijven."
Nico Tempelaere

Nico Tempelaere


VoicY wil ook optreden als een soort van interimkantoor voor bedrijven die door allerlei omstandigheden (vakantie, ziekte, crisis, ...) een tekort aan personeel hebben om via sociale media vragen of klachten te behandelen van consumenten. De VoicY medewerkers (meestal freelancers) krijgen eerst een intensieve opleiding (customer service, social tone of voice, taal, kennis van sector en klant) om nadien een certificaat als 'social butler' te ontvangen.
Het idee om VoicY te lanceren komt deels na twee jaar ervaring met intense social care voor Brussels Airport en het feit dat in Amerika het 24/7-concept al flink is ingeburgerd, licht Nico Tempelaere toe: "Er is nog heel wat werk aan de winkel in Europa, met contactcenters die nog niet genoeg op social media zijn toegespitst en vooral hun openingsuren niet aanpassen aan de tijdstippen waarop een consument tijd heeft om te connecteren met een bedrijf. Het wordt in eerste instantie nog een stuk evangeliseren en aantonen dat een 24/7 aanpak een serieuze positieve invloed heeft op klanten-tevredenheid."