🏆AMMA 2020: dit zijn de genomineerden

Agenda / Awards / News

Omwille van de maatregelen tegen de verspreiding van het Covid-19 virus, kenden de debatten van de expertjury’s van de AMMA (Annual Master in Media Awards) dit jaar een heel apart verloop. De juryleden werden verzocht in te loggen op meetings via Google Hangouts of via teleconferentie om aan de gesprekken deel te nemen. Zo wisselden de juryleden van 6 expertgroepen van de AMMA-jury 2020, samengesteld door voorzitster Nathalie Rahbani, Media Advertiser of The Year 2019, hun evaluaties en scores uit over in totaal 81 dossiers.

En de genomineerden voor de AMMA 2020 zijn....

Voor de prijs van ‘Innovation & Development of the Year’, die een initiatief bekroont voor een opmerkelijke bijdrage aan de ontwikkeling van een medium of aan de kennis van de markt, ziet de lijst der genomineerden er als volgt uit:

Innovation & Development of the Year Nominees

Carglass; Data-driven video without transcoding

Semetis

Engie; Passport & Blockchain

Roularta Media & Space

Here is the Era of Voice Marketing

Wavemaker

Programmatic DOOH Trading - VIOOH Exchange

JCDecaux

Scarlet; Dynamic Audio Personalization

Semetis

Deze dossiers worden gepresenteerd aan de finale jury en aan het Commpass publiek op 26 mei tijdens de speciale “Research & Innovation Session”. Semetis zal tijdens die ochtend twee dossiers presenteren.

Dit zijn de 5 namen op de shortlist van de felbevochten categorie ‘Best Media Strategy’ (16 dossiers):

Best Media Strategy Nominees

AB Inbev; Leffe 0.0% Launch Campaign

Vizeum

Delhaize; Magic Vegetables

Mindshare

Mercedes-Benz; Introducing a North Star Metric

PHD

Mondelez; Leo, crazy break for 80 years

Wavemaker

Peugeot; New 208

Maxus

Binnen de categorie ‘Best Creative Media Use’, moesten de juryleden kiezen uit 15 dossiers. Deze 5 cases worden doorverwezen naar de finale jury:

Best Creative Media Use Nominees

Actiris; Meer dan je CV

Zigt

Orange; Hey Google & DOOH

Havas

Jupiler; Don't Drink & Drive

Vizeum

Mitsubishi ; Gebouwd voor Belgische wegen

LDV

Renault; Zoe Air Quality Campaign

OMD

De top 5 binnen de categorie ‘Best Use of Data & Performance Marketing’ (15 dossiers) ziet eruit als volgt:

Best Use of Data & Performance Marketing Nominees

AVA; Performant Webshops

HybridAgency

Burger King; Store Visit

Havas

Estee Lauder; Black Friday

Iprospect

FCA; The Counter Culture

Space

Telenet; Not just another Algorithm

PHD

Binnen de categorie ‘Best Use of Native & Content’ moest de expertgroep een keuze maken uit 16 dossiers. De awards voor deze categorie zullen verdeeld worden tussen onderstaande campagnes:

Best Use of Native & Content Nominees

Huawei; The perfect Click

Roularta Media & Maxus

Mondelez; Leo & Lea, Lovestory of the Year

Wavemaker

Nieuwsblad & Axa; De Plezantste Gemeente

Mediahuis

Telenet; YUGO, Rebirth of Freestyler

PHD

VW; Rescue Drivers

Mediacom

En tenslotte zijn dit de genomineerden in de categorie ‘Best Use of Interactive’, waarbij de twee nominaties voor Ogilvy Social.Lab en UM voor hun klant Fanta bijzonder opvallen.

Best Use of Interactive Nominees

Fanta; Elections

Ogilvy Social.Lab & UM

Fanta; Haunted by the Dark

Ogilvy Social.Lab & UM

Lutosa; Becoming Belviva

Publicis Groupe

Mondelez; Leo, a crazy break

Wavemaker

VLAM; Streekproducten 2019

DPG Media

CommPass maakt er al sinds jaren een erezaak van om deze inspirerende cases te delen met de markt, tijdens speciale sessies, presentaties door de genomineerden aan de jury en het publiek of via het AMMA magazine.

Aanpassingen in de AMMA kalender

Dit jaar kan de UMA Day met de presentaties van de genomineerde campagnes niet doorgaan omwille van de maatregelen tegen het Corona-virus. De UMA (United Media Agencies) zal in overleg met Commpass een andere manier uitwerken om de dossiers toch te kunnen delen met de sector, via webinars of video’s.

Ook de zitting van finale jury is omwille van Corona-maatregelen uitgesteld en werd (voorlopig) vastgelegd op 21 april, maar gezien de evolutie van de maatregelen over steeds langere periodes, bestaat er een reële kans dat de zitting naar later op de maand zal verschoven worden. De AMMA-jury 2020 zal oordelen over de Gold, Silver & Bronze awards in 11 categorieën. 

De prijzen zullen worden uitgereikt tijdens de feestelijke AMMA Ceremony op 28 mei (onder voorbehoud) in het Auditorium 2000 aan de Heizelpaleizen. Inschrijven kan via de website van Compass.

De belangrijkste data op een rij (onder voorbehoud)

Session Expert Jurys: 13 maart 2020.

Research & Innovation Session: 17 maart 2020 verplaatst naar 26 mei 2020.

UMA Day ‘Best of Media Campaigns’: afgelast. Er zal een alternatief gezocht worden.

Final Jury: 21 april 2020.

End Public voting: 8 mei 2020.

AMMA Ceremony: 28 mei 2020.