💊8 zaken die u nu als ondernemer kan doen

Communication / News

Naast met onderzoeken helpt Graydon ondernemers ook met kennis en praktische zaken. Daar is momenteel grote behoefte aan, niet alleen over de steunmaatregelen maar ook over hoe je de komende periode zo goed mogelijk kunt invullen. Met instemming van Graydon nemen we deze tips over...

Klanten houden de boot af. Nieuwe bestellingen zijn er even niet en opdrachten worden vooruit geschoven. Je handel ligt grotendeels plat. En dus vragen ondernemers zich massaal af: hoe kom ik deze crisistijd door?

Voor veel bedrijven zijn het barre tijden. Met name horecaondernemers, bloemenkwekers, reisorganisaties en leveranciers voor de evenementenbranche breken zich het hoofd over de vraag hoe ze de komende maanden hun hoofd boven water kunnen houden. Met name loonkosten drukken zwaar op de begroting. Gelukkig kwam de overheid deze week met een indrukwekkend pakket aan steunmaatregelen waar bedrijven beroep op kunnen doen. Daarnaast zijn er ondernemers die zich afvragen hoe ze de overgebleven tijd die er nu rest toch nog zinvol kunnen invullen. Greg Docx, business data advisor bij Graydon, verzamelde een aantal suggesties. Dit zijn 8 zaken die je als ondernemer in deze tijd van coronacrisis kunt doen:

1. Klanten en leveranciers onder de loep

Kijk in eerste instantie eens goed naar je belangrijkste klanten en leveranciers. Met wie doe je allemaal zaken? Mogelijk is je bedrijf te afhankelijk van één of twee partijen, die als gevolg van deze crisis misschien wel in grote nood verkeren. Als zij straks niet meer kunnen leveren of afnemen, dan zal dit grote consequenties hebben voor de continuïteit van je eigen bedrijfsvoering.

2. Administratie bijwerken

Voor 1 mei moet de aangifte voor de vennootschapsbelasting weer geregeld zijn. Grijp deze rustige periode aan om je administratie op orde te brengen. Een kwestie van bonnetjes bijeen rapen en de inkoopfacturen uploaden. Het zijn met name eenmanszaken en kleine zelfstandigen die wachten tot het laatste moment om bijvoorbeeld hun kilometeroverzicht bij te werken. Een typisch klusje om juist nu op te pakken. 

Let op! Krijg je door het corona-virus betalingsproblemen met de belastingdienst? Je kunt dan om een afbetalingsplan vragen, maar dat moet je willen kunnen aantonen (bv. daling van het aantal bestellingen of het omzetcijfer). Deze tijdelijke maatregel is onderdeel van het omvangrijke steunpakket die ondernemers financiële ademruimte moet geven om hun tijdelijke financiële moeilijkheden te overbruggen.

3. Nieuwe inkomstenbronnen aanboren

Je inkomsten hollen achteruit, maar misschien is er een manier om de schade enigszins te beperken. Aan voorbeelden geen gebrek. Denk aan al die restaurants die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten en nu in allerijl een bezorgtak hebben opgetuigd. Bloemenkwekers krijgen op de veiling geen cent meer voor hun producten en in Nederland openen ze hun deuren voor mensen die zelf tulpen komen plukken. Niet dat het alles goed maakt, maar toch. Heb jij al een plan B?

4. Voorraden checken

Voor veel bedrijven is dit iets dat ze tijdens de zomer of tegen het einde van het jaar plannen. Soms moeten de deuren er zelfs even voor dicht. Het ‘balansen’ is een typische klus die je in deze uitzonderlijk rustige periode vaak heel eenvoudig naar voren kunt schuiven. Zo check je of de werkelijke voorraad van het assortiment ook echt overeenkomt met de voorraad die op papier staat vermeld. Het kan alvast maar gedaan zijn.

5. Persoonlijke ontwikkeling

Je zakelijke Engels ontwikkelen. Een boek lezen over ‘Effectief Leiderschap’. Of wat te denken van die ene SEO-cursus waar je tot nu nooit aan toekwam? Dit is hét moment om aan persoonlijke ontwikkeling te doen. Om te investeren in jezelf. Bijkomend voordeel: nagenoeg alle studies en cursussen zijn online en dus thuis te volgen. 

6. Help anderen

Een crisis brengt vaak het beste in mensen naar boven. Zo is ook deze weken duidelijk te zien. Tandartsen doneren mondkapjes en via Let’s support kunnen mensen waardebonnen aanschaffen voor wanneer de uitbaters van horecazaken straks hun deuren weer opendoen. Ook zijn er ondernemers die gratis webinars organiseren en zo hun kennis delen. Bedenk eens hoeveel goodwill dat oplevert. Misschien is er ook iets dat je zelf kunt doen om collega-ondernemers een hart onder de riem te steken.

7. Gewoon je facturen betalen

Het is een logische reactie misschien. Je ziet opdrachten wegvallen en trapt om die reden ook zelf op de rem. Bijvoorbeeld door langer te wachten met het betalen van een factuur. Maar sta er in dat geval wel even bij stil wat het betekent als álle ondernemers in België dit zouden doen. Inclusief je eigen klanten. Dus, kun je openstaande facturen nog gewoon betalen? Pak dan – zeker in deze tijd – je verantwoordelijkheid. Hoe eerder, hoe beter.

8. Een verbouwing
 
Er zijn van die dingen die al langer in de pijplijn zaten, maar waar je nog nooit aan toegekomen bent. Een verbouwing van je pand bijvoorbeeld, of het kantoor (laten) schilderen. Nu het ineens veel rustiger is geworden, kan dit een ideaal moment zijn om hier eindelijk mee aan de slag te gaan.Â