💊Belgische retailsector hard geraakt

News / Research / Retail

Omzetdalingen tot -33% komen hard aan bij Belgische non-food winkeliers in week 11 (9-15 maart). Winkels waren verplicht gesloten in het weekend en dat raakte vooral de fashion sector: deze verloor een derde van de omzet. Dat blijkt uit recent onderzoek door GfK België

Maatregelen om een verdere verspreiding van Covid-19 in België in te perken hebben nu reeds een aanzienlijke impact op winkeliers. Wegens de verplichte weekendsluiting van alle niet-essentiële winkels, aangekondigd op donderdag 12 maart, verloren fashion winkels tot een derde van hun omzet (-33%) die week. Alle entertainment categorieën (muziek, film, games en boeken) gaan ook achteruit (-14%), behalve kinderboeken (+6%).

Elektro kon wel nog groeien (+4%) dankzij een enorme verschuiving naar online sales (+62%), drie keer groter dan de groeitrend dit jaar was.

Consumenten investeren voornamelijk in computer- en kantoormateriaal (+33%) om zich voor te bereiden op een langdurige periode van thuis werken en studeren: laptop (+39%), desktop (+25%) en vooral monitor (+130%) volumes schieten de hoogte in. Daarnaast bereiden consumenten zich voor op de impact van de quarantaine op voedselvoorraden, door te investeren in extra diepvriescapaciteit (diepvriezers + 175%) en het zelf bakken van brood (er werden vijf keer meer broodbakmachines verkocht).

Distributiepanel cijfers tonen aan dat de leveringsketen ook daar onder druk komt te staan. Er is een daling van -8% in volume, die gedeeltelijk gecompenseerd wordt door hogere prijzen waardoor de omzet slechts zakt met -2%. “We verwachten dat de impact in week 12, waarin winkels tot volledige sluiting zijn overgegaan, nog een stuk groter zal zijn,” zegt Wim Boesmans, commercieel directeur bij GfK België, “en de vraag is in welke mate online verkoop deze winkelsluitingen in de komende weken zal kunnen compenseren.”