💊IAB: "Grotere impact dan crisis van 2008"

News / Research

Interactive Advertising Bureau (IAB)- waarvan de Belgische afdeling is geïncorporeerd in de BAM - ondervroeg in de Verenigde Staten 400 decisionmakers aan adverteerderszijde om te proberen in te schatten wat de gevolgen kunnen zijn van de coronavirus. Als PUB positief nieuws kan brengen, doen we dat graag. Maar slecht nieuws kunnen en mogen we helaas niet uit de weg gaan. Want een voorbereid persoon is er twee waard.

Volgens 74% van de media-inkopers, planners en merken zal het coronavirus een grotere impact hebben op de reclame dan de financiële crisis van 2008. 70% van de kopers heeft geplande advertentie-uitgaven al aangepast of op pauze gezet, terwijl 16% nog moet bepalen  welke acties men moet ondernemen.
Bijna een kwart (24%) van de respondenten heeft alle reclame-uitgaven voor de rest van Q1 en Q2 op pauze gezet, terwijl 46% aangeeft dat ze hun advertentie-uitgaven voor dezelfde periode hebben aangepast.
73% van de kopers geeft aan dat het coronavirus een impact zal hebben op de Upfront 2020/2021 bestedingsengagementen en verwacht een daling van 20% van de Upfront bestedingen ten opzichte van hun oorspronkelijke plan.

Wat gebeurt er nu?

Op de korte termijn zijn de digitale advertentie-uitgaven met 33% gedaald en de traditionele media met 39%. De meerderheid (63%) van de adverteerders heeft de boodschappen die ze in de markt aanprijzen al veranderd, en wel in toenemende mate:

Missiegerichte marketing (+42%)
Oorzaakgerelateerde marketing (+41%)

Meer dan een derde (35%) van de adverteerders past zijn in-market tactiek aan en neemt toe:
Publiekstargeting (+38%)
OTT / CTV-toestelgericht (+35%)

Lees hier het volledige rapport.