💊"Laat de mensen dromen"

Marketing / News

De reissector is zoals bekend een van de meest getroffen sectoren door de huidige coronacrisis, met strenge maatregelen die overal ter wereld uitgevaardigd zijn. Voor bureaus gespecialiseerd in travel PR, die rechtstreeks van deze sector afhankelijk zijn, is het dan ook geen eenvoudige periode, zegt Jo Thuys van Sound of C.

Het is voor bedrijven uit de reissector nu niet het moment om achterover te leunen en al hun communicatie stop te zetten. Mensen worden verplicht om binnen te blijven, dat klopt. Maar niemand kan ons verbieden van alvast te dromen over onze volgende reisbestemming. Mensen hebben nu eenmaal nood aan perspectief, een vooruitzicht naar betere tijden, waarop we weer ten volle kunnen genieten van al dat moois dat de wereld te bieden heeft. Top of mind blijven als bestemming is dan ook ten zeerste aangewezen in deze reisloze periode. 

Heel wat toeristische diensten zijn nu aan het bekomen van de eerste klap die het sluiten van hun bestemming inhield. Vele waren ook druk bezig met het juist informeren van hun stakeholders (logiesuitbaters, restaurateurs, musea,…) over de verschillende maatregelen die door de overheid genomen werden en wat dit juist voor hen betekende. Maar de laatste dagen merken we een groeiend besef, zeker bij de toeristische diensten, dat de communication flow nu niet mag stilvallen. Zij het dat de toon en insteek wel moet aangepast worden. Mensen niet aansporen om nu naar hun bestemming te komen, maar wel laten wegdromen en duidelijk maken dat er een tijd komt waarop ze weer van harte welkom zijn. Een video van Visit Portugal die momenteel viraal gaat vat dit perfect samen.

Daarnaast merken we ook initiatieven als virtuele museumtours die in de kijker worden gezet, bv. bij Visit Hannover.

Dit soort campagnes, die een bestemming op een virtuele manier laten beleven, gaan we de komende weken nog vaker terugzien en zijn een goede tijdelijke oplossing, zolang reizen zelf geen optie is. Ook als commerciële reispartij kan je meesurfen op deze flow. Want de klanten die nu allemaal een voucher ontvangen hebben voor hun geannuleerde reis komen terug. Alleen is het belangrijk dat je ook bij hen top of mind blijft en hen laat wegdromen over hun volgende vakantie. Aan hen zou ik vooral aanraden om te profiteren van de initiatieven die de bestemmingen nemen en hierop aan te haken, maar ook zelf de interactie met de consument niet te verliezen. Blijf communiceren dmv je sociale media, nieuwsbrieven, blog, etc. ook op het inspirationele niveau. Heb je het afgelopen jaar samengewerkt met online influencers, contacteer hen dan en vraag op welke manier zij aangepaste content over je bestemming kunnen voorzien. Nu zij zelf ook noodgedwongen moeten thuisblijven zijn velen van hen vragende partij om op een creatieve en aangepaste manier content te creëren.  

Als een van de eerste getroffen sectoren zal de reissector ook een van de eerste sectoren zijn die opnieuw gaan opveren, zodra de crisis achter de rug is. Maar tot die tijd moeten we onze creativiteit tonen en mensen vooral laten dromen… want als er een kwaliteit is die intrinsiek is aan de reissector is het mensen laten wegdromen.

Jo Thuys, Sound of C