We zitten allen in hetzelfde schuitje. Deze gezondheidscrisis, die naast een aanzienlijk effect op ons welzijn ook economische gevolgen zal laten voelen, laat iedere adverteerder achter met dezelfde vraag: wat nu? Om kennis te delen en samen te brengen lanceerde Dentsu Aegis Network deze week de âBrand Recovery Seriesâ, een blog die als verzamelplaats dient voor whitepapers, interviews en webinars. De webinars gaan dieper in op wat merken en media concreet kunnen doen, en dat tijdens de vier fases waarvan het mediabureau denkt dat Belgische huishoudens zullen doorgaan.
Verwacht wordt vooral dat er tijd zal nodig zijn om volledig te herstellen. Na de financiĂ«le crisis van 2008 duurde het drie jaar vooraleer we hetzelfde punt als voorheen bereikten. Heropflakkeringen van het virus blijven mogelijk, daarom denkt Bloomberg dat het minstens zes maanden zal duren eer we hier volledig zullen door zijn. Dat maakt het adverteerders er niet gemakkelijk op: vooruitplannen is en blijft moeilijk. Â
In het eerste webinar âPart 1: Crisis time â what to do in times of social distancingâ hadden Wim Vermeulen, strategy director van Isobar, en mediastrateeg Thibaud De Meester het over wat merken en media volgens hen moeten doen nu we middenin de crisis zitten. Want dat deze crisis impact heeft op ons vertrouwen als consument en onze aankoopkracht, dat is duidelijk. âDe crisis beĂŻnvloedt ons gedrag en merken moeten nu bedenken hoe ze het best kunnen communiceren, afhankelijk van hun vermogen om al dan niet te blijven draaien. Hoe dan ook blijft âiets doenâ het belangrijkste, want dat zal de relevantie van je merk op langere termijn verhogen. Doe wat je kan, en als je niets kan doen, toon sympathie. En breng je communicatie met een eerlijke tone of voice.â
Concreet ziet Dentsu Aegis Network vier mogelijke scenarioâs bij industrieĂ«n: merken of media die kunnen blijven verkopen (zowel fysiek als digitaal); merken of media die helemaal niet meer kunnen verkopen; en tenslotte zij die enkel fysiek kunnen verkopen of digitaal.Â
âWie kan blijven verkopen ziet nu de ideale gelegenheid om ook echt aanwezig te zijn. Als je producten enkel fysiek beschikbaar zijn, blijf dan vooral communiceren en blijf ook werken aan die merkaanwezigheid. Partner eventueel met e-commerce diensten, zodat je je producten zo snel mogelijk tot bij je klanten krijgt. Blijf ook actief op social media. Keep the conversation high.â Voor wie enkel digitaal aanwezig is, raden ze het volgende aan: âprobeer je product zo snel mogelijk naar je klant te zijn en wees easy to buy.â
En voor wie de hele boel stilligt? âGebruik die kans om te focussen op de langetermijn. Sommige merken dragen hun steentje bij door consumenten alsnog te blijven geruststellen of door actief mee te stappen in het gevecht tegen het coronavirus. Door maskers of handgel te maken voor de gezondheidszorg bijvoorbeeld. Hou je mentale beschikbaarheid hoog en blijf top of mind. Er komt heus wel een moment waarop de verkoop kan herbeginnen.â
De volledige presentatie van het eerste webinar vindt u online terug op de âBrand Recovery Seriesâ-blog van Dentsu Aegis Network.
Responsable du deÌveloppement commercial et marketing H/F - RĂ©seau des MĂ©dias de proximitĂ© (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le ReÌseau des MeÌdias de proximiteÌ recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
Weâre looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]