💊Webinar met Wim Vermeulen & Thibaud De Meester: “Overleven middenin de crisis”

Media / News / Research

We zitten allen in hetzelfde schuitje. Deze gezondheidscrisis, die naast een aanzienlijk effect op ons welzijn ook economische gevolgen zal laten voelen, laat iedere adverteerder achter met dezelfde vraag: wat nu? Om kennis te delen en samen te brengen lanceerde Dentsu Aegis Network deze week de ‘Brand Recovery Series’, een blog die als verzamelplaats dient voor whitepapers, interviews en webinars. De webinars gaan dieper in op wat merken en media concreet kunnen doen, en dat tijdens de vier fases waarvan het mediabureau denkt dat Belgische huishoudens zullen doorgaan.

Verwacht wordt vooral dat er tijd zal nodig zijn om volledig te herstellen. Na de financiële crisis van 2008 duurde het drie jaar vooraleer we hetzelfde punt als voorheen bereikten. Heropflakkeringen van het virus blijven mogelijk, daarom denkt Bloomberg dat het minstens zes maanden zal duren eer we hier volledig zullen door zijn. Dat maakt het adverteerders er niet gemakkelijk op: vooruitplannen is en blijft moeilijk.  

In het eerste webinar ‘Part 1: Crisis time – what to do in times of social distancing’ hadden Wim Vermeulen, strategy director van Isobar, en mediastrateeg Thibaud De Meester het over wat merken en media volgens hen moeten doen nu we middenin de crisis zitten. Want dat deze crisis impact heeft op ons vertrouwen als consument en onze aankoopkracht, dat is duidelijk. “De crisis beïnvloedt ons gedrag en merken moeten nu bedenken hoe ze het best kunnen communiceren, afhankelijk van hun vermogen om al dan niet te blijven draaien. Hoe dan ook blijft ‘iets doen’ het belangrijkste, want dat zal de relevantie van je merk op langere termijn verhogen. Doe wat je kan, en als je niets kan doen, toon sympathie. En breng je communicatie met een eerlijke tone of voice.”

Concreet ziet Dentsu Aegis Network vier mogelijke scenario’s bij industrieĂ«n: merken of media die kunnen blijven verkopen (zowel fysiek als digitaal); merken of media die helemaal niet meer kunnen verkopen; en tenslotte zij die enkel fysiek kunnen verkopen of digitaal. 

“Wie kan blijven verkopen ziet nu de ideale gelegenheid om ook echt aanwezig te zijn. Als je producten enkel fysiek beschikbaar zijn, blijf dan vooral communiceren en blijf ook werken aan die merkaanwezigheid. Partner eventueel met e-commerce diensten, zodat je je producten zo snel mogelijk tot bij je klanten krijgt. Blijf ook actief op social media. Keep the conversation high.” Voor wie enkel digitaal aanwezig is, raden ze het volgende aan: “probeer je product zo snel mogelijk naar je klant te zijn en wees easy to buy.”

En voor wie de hele boel stilligt? “Gebruik die kans om te focussen op de langetermijn. Sommige merken dragen hun steentje bij door consumenten alsnog te blijven geruststellen of door actief mee te stappen in het gevecht tegen het coronavirus. Door maskers of handgel te maken voor de gezondheidszorg bijvoorbeeld. Hou je mentale beschikbaarheid hoog en blijf top of mind. Er komt heus wel een moment waarop de verkoop kan herbeginnen.”

De volledige presentatie van het eerste webinar vindt u online terug op de ‘Brand Recovery Series’-blog van Dentsu Aegis Network.