10 jaar deelfiets

Vertaalde artikels

 Terwijl de deelfiets bij ons al zijn tiende verjaardag viert, groeit de markt verder. Dit onder meer via de progressieve elektrificatie van het park. Vooral in een hoofdstad… met veel bergop! - David Hainaut
JUMP
Aangenaam, goedkoop en ideaal om door de stad te dwalen… De goede oude fiets is voor velen een van de beste mobiliteitsoplossingen. Daarom zetten vandaag meerdere spelers in op gedeelde wielen, zoals Villo!, Jump of Blue-Bike. Een markt waarin momenteel een trend richting elektrificatie is. Jérôme Blanchevoye, adjunct-algemeen directeur van Villo! JCDecaux, het pioniersbedrijf dat tien jaar geleden deze dienst lanceerde, getuigt: “Dit is een logische voortzetting van onze evolutie. Veel gebruikers van in de hoofdstad klagen over de hellingen. Maar de bevinding is algemeen: de elektrische fiets boomt over de hele wereld. Bovendien is het ook een aangename reiservaring. Eigenlijk moet je gewoon de sprong wagen! Het werkt ook goed bij jonge mensen, wat natuurlijk heel bemoedigend is voor de toekomst.” En met het oog op een nog eenvoudiger gebruik van deze fietsen (1,5 euro per dag, 35 euro per jaar) heeft Villo! net ook een nieuwe applicatie gelanceerd.   Een duurzame service In Brussel, de derde Europese stad die elektrische fietsen verwelkomt, staan er meer dan 5000 fietsen van Villo! (waarvan een derde nu elektrisch is). In het voorjaar kreeg de stad er nog eens 500 fietsen bij van Jump (1 euro om de rit te beginnen, vervolgens 15 cent per minuut), via een uitbreiding van de Uber-app. Met hun felrode kleur zijn ze gemakkelijk herkenbaar. “Dat de fietsen gemakkelijk in gebruik zijn, stelt ons in staat om nog meer in mobiliteitsoplossingen te variëren en verschillende diensten aan te bieden. We willen het verkeer in de stad vlotter laten verlopen, vooral in Brussel, waar het nodig is, en terwijl een duurzame en aangename dienst aanbieden,” zegt algemeen directeur Nikolaas Van De Loock.
VILLO
Duizenden tonnen CO2 bespaard
Hoe deze leveranciers in de toekomst naast elkaar zullen bestaan is nog de vraag, maar intussen wil Blue-Bike – dat de afgelopen maanden 30% meer trips boekte – opvallen door netwerk van fietsen aan te bieden op de grootste transportknooppunten van het land, in nauwe verbinding met de stations. Management director Bram Dousselaer legt uit: “We bieden vooral een oplossing voor de laatste kilometers, door complementair te zijn met het openbaar vervoer. Maar we gaan stap voor stap cross-functionele samenwerkingen aan met De Lijn en de deelwagens van Cambio, zodat gebruikers gemakkelijk alle diensten kunnen combineren.” Een ‘intermodaliteit’ die voor velen onder ons aantrekkelijk is. En wat met diefstal of het verlies van een fiets? “Vandalisme verschilt sterk van stad tot stad en van land tot land. Maar uiteindelijk vinden we de fietsen bijna altijd terug, of toch in 90% van de gevallen.” Met ook tal van andere vergelijkbare diensten (Billy, Obike, Li Bia Vélo in Namen, Vélocité in Luik..., Velo (van Clear Channel), Cloudbike, Mobit, Levanto, Cyclant,… in Antwerpen) is de trend duidelijk: de grote Belgische steden zetten duidelijke stappen in deze enorme beweging. Als we de recente opkomst van deelscooters en elektrische scooters even vergeten, worden er op dit moment duizenden tonnen CO2 bespaard… en calorieën verbrand! En dat in een sector die, indien goed gereguleerd, een groeiend aantal believers zal blijven overtuigen. Wij horen alvast niemand klagen.