Creatief voor mobiliteit?

Crea / Media / News

Het nieuwste nummer van PUB Magazine zet de mobiliteit in de schijnwerpers. Sam De Win, creative directeur bij Prophets, beantwoordde de vraag 'Kan je nog voluit creatief gaan voor reclame voor mobiliteit?' Hieronder vindt u zijn antwoord.

Sam De Win (Prophets)

Sam De Win (Prophets)


M’n eerste auto was een Renault Clio. Donkerblauw. En zo basic als je het je kan voorstellen. Maar wel met een schuifdak. Zo met een draaihendeltje dat om de drie dagen afbrak… In die tijd had je echter ook de Renault Clio Williams. Een donkerblauw pareltje. Met z’n gouden velgen sjeesde hij van 0 naar 100 in 7,2 seconden en hij had een topsnelheid van 215 km/u. Bangelijk. Als ik de deuren dichttrok van m’n eigen donkerblauwe Clio waande ik me dan ook in die Williams-uitvoering. Ja, er heeft altijd een Johnny in mij gehuisd. Uiteraard ben ik ook zo een van die mannen die alleen al bij het kijken naar koplampen op een mistige nacht weet welke bolide er komt aangereden. Dus, als er een briefing voor een automerk op mijn bureau belandt dan spring ik een gat in de lucht. Ja, ook nog in deze tijden waar obstakels zoals hernieuwbare energie, files en luchtvervuiling de weg versperren. Want het zijn net die obstakels die de uitdaging vormen voor de bureaus om tot beter maar vooral tot ander creatief werk te komen. Het draait al lang niet meer om PK’s of looks alleen. Het gaat tegenwoordig om meer dan dat. Het gaat om de zorg voor ons milieu en de hele switch in mindset die dat met zich meebrengt. Het gaat om de toekomst van onze mobiliteit. En dan kunnen bureaus misschien zelfs de oplossingen brengen voor de mobiliteitsproblemen van vandaag. Hoe? Door niet ‘klassiek’ te denken in hoe we ‘reclame’ gaan maken voor de auto, maar wel door zich meer toe te spitsen op service design en misschien zelfs mee de auto van de toekomst te bedenken en te maken. En zo kunnen automerken op hun beurt weer de mobiliteitsproblemen oplossen van morgen. De autosector staat voor de grootste ommekeer sinds de uitvinding ervan. En zo ook de reclame voor die wagens. Het creatieve speelveld wordt gewoon groter en er gaat een nieuwe wereld open. Daar gaan nog creatieve pareltjes uit voortkomen. Net zoals die Clio Williams toendertijd.