11 juli, de officiële feestdag van de Vlaamse gemeenschap. Terwijl heel Vlaanderen feest, vraagt Vluchtelingenwerk Vlaanderen zich af wie er nog welkom is op het feestje. Bij de verkiezingen anderhalve maand geleden toonde een deel van Vlaanderen zich immers niet van zijn meest gastvrije kant en koos voor een gesloten gemeenschap, waar eerst de eigen mensen aan bod komen. Daarom lanceert Vluchtelingenwerk Vlaanderen een opvallende campagne. De organisatie recycleert affiches van het Vlaams Belang en toont het portret van vier vluchtelingen. De slogan "Eerst onze mensen" is veranderd naar "Ook onze mensen". De affiches hangen sinds de ochtend van 11 juli aan het gebouw van de Beursschouwburg, in het centrum van Brussel. Eef Heylighen, Woordvoerder van Vluchtelingenwerk Vlaanderen:“Het Vlaanderen waar eerst onze mensen zich goed moeten voelen, is een exclusief verhaal. Vluchtelingenwerk Vlaanderen ziet vandaag ook een warm en inclusief Vlaanderen, waar er ook plaats is voor nieuwkomers. Voor mensen die hier een veilig thuis zoeken zodat we samen kunnen werken aan een open en tolerante maatschappij. En in zo’n Vlaanderen spreken we niet van ‘eerst onze mensen’ maar zeggen we: ‘ook onze mensen’.”
De posters zijn dus gemaakt met gerecycleerde verkiezingsaffiches. De affiches werden vlak na de verkiezingen van 26 mei verzameld en opnieuw verwerkt tot prachtig blank papier. Daarop werd een nieuwe boodschap gedrukt. Op het gezicht van een aantal nieuwe Vlamingen: Ook onze mensen. Wie naar de website ookonzemensen.be gaat, krijgt het verhaal van deze mensen te horen. Zij moesten op de vlucht voor oorlog, geweld en vervolging, en riskeerden hun leven om hier een nieuw en veiliger bestaan op te bouwen. Podcasts zijn ook te beluisteren op Spotify.
Deze campagne werd ontwikkeld voor Vluchtelingenwerk Vlaanderen door reclamebureau Mortierbrigade in samenwerking met geluidsstudio RayGun en designbureau Milk & Cookies.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]