11 miljoen Belgen, 1 ploeg

Crea / News

In aanloop naar het Overlegcomité van vrijdag 28 november lanceerde de federale overheid alvast een nieuwe campagnegolf die alle burgers oproept om door te zetten als 1 ploeg van 11 miljoen. De campagne van de hand van Happiness vraagt om samen voor hetzelfde doel te gaan, elkaar niet los te laten en collectief het coronavirus te verslaan. De strenge coronaregels die we in ons land allemaal samen de voorbije anderhalve maand opvolgden, beginnen hun eerste voorzichtige effecten te tonen. Het aantal besmettingen daalt en ook het aantal ziekenhuisopnames gaat in dalende lijn. Toch is de strijd nog niet gestreden. De druk in de ziekenhuizen blijft bijzonder hoog en het virus is nog veel te wijdverspreid. Het komt er nu op aan deze moeilijke wintermaanden goed door te komen. Dat kan alleen als we elkaar niet loslaten en allemaal ons deel doen – net zoals spelers van een ploeg dat doen. De boodschap van de campagne is duidelijk: alleen samen kunnen we het coronavirus verslaan. We kunnen de helden van de zorg helpen door zelf kleine heldendaden te verrichten: ons aan de regels houden en elkaar te helpen waar kan.

Een campagne van échte mensen

De campagne trekt de parallel met het eenheidsgevoel dat ieder van ons herkent bij de favoriete sport van de Belgen: voetbal. De spot, opgenomen in ons nationaal stadion, toont een sterke ploeg. Niet enkel acteurs maar ook Belgische burgers doen mee die hun steentje bijdragen in de bestrijding van het coronavirus. Een verpleegkundige, een brandweerman, een zoon, een Red Flame-speelster, een Chiroleidster, een mama met kindje, … Ze symboliseren samen de Belgische bevolking, de 11 miljoen Belgen. Elk met hun eigen coronaverhaal, elk met een reden om samen door te zetten en het coronavirus te verslaan. De campagne loopt tot eind januari op alle grote tv-zenders, alle nationale kranten en social media. Mensen vinden morgen in hun krant ook een paginagrote advertentie die ze als poster kunnen gebruiken. De grote tifo (tribunedoek) die in de spot te zien is, zal ook doorgetrokken worden in het straatbeeld, in onder meer Antwerpen en Brussel.

Motiveren én informeren

Naast deze motiverende campagne loopt er al enkele weken een informatiecampagne die de basisregels herhaalt op radio, tv, social media en gemeentelijke kanalen. De informatiecampagne loopt al sinds midden oktober.

Arlin BagdatDirecteur-generaal Externe Communicatie, FOD - Kanselarij van de Eerste Minister

·         Client : FOD Kanselarij van de Eerste Minister

·         Contacts : Arlin Bagdat, Caroline Joris, Catherine Goffart, Sara Buys

·         Agency : HAPPINESS BRUSSELS

·         Executive Creative Management : Karen Corrigan

·         CD : Geoffrey Hantson

·         CD : Philippe Fass

·         Business Director : Hans Smets

·         Account Manager : Elise Meulenijzer

·         Head of Strategy : Isabelle Koelman

·         Connectivity Planning : Marine Vandenplas

·         Creative Content Director : Kenny Vermeulen

·         Creative Concept providing : Thomas Cappelle, Matthias Lemielle

·         Creative Content providing: Jil Dockx

·         Copy : Jil Dockx, Alice Amant, Dee Verwaetermeulen, Stéphane Opdenbosch

·         Head of Design : Dries Lauwers

·         Graphic Designer : Victor Destrebecq

·         Agency Producers : Bart Vande Maele, Arthur De Wachter

·         Head of Motion : Remke Faber

·         Motion Designer : Karlien Huygels

·         DTP : Romaine Dhainaut, Alexandra Carosielli

·         Digital Agency : Bliss

·         Sound : Raygun

·         Music : Audiotheque

·         Production : Caviar – Director : Bram Coppens – Producer : Rien Behaeghe

·         Media : Mediabrands : Tom Vanhoof, Roy Dixon, Maarten Schuyten, Valadares Tiago 

·         Campaign Tracking : Indiville : Jurgen Minnebo, Wouter Samyn