11% van ondernemingen heeft mobiele site
Slechts 11% van de bedrijven heeft een mobiele site, terwijl 57,5% van de Belgen mobiel internet heeft. Goudengids.be wil daarom in oktober 500.000 ondernemers met een gratis mobiele website klaar maken voor de mobiele klant tijdens de ‘Surf Mobile-campagne van Digital Belgium - zie ook de actie van federaal minister Alexander De Croo. Goudengids.be lanceert in samenwerking met Unizo het allereerste digitale kennisplatform voor KMO’s en plant vijf gratis seminaries voor KMO’s rond digitale marketing in oktober en november.
Wat zegt de Digital Divide-onderzoek dat onderzoeksbureau Profacts uitvoerde in opdracht van Goudengids.be? 89% van de Belgische ondernemers is digitaal actief, maar 1 op 3 ervan investeert minder dan 10% van zijn marketingbudget aan digitale media. Amper 1 op 10 Belgische bedrijven meet het rendement van zijn digitale investeringen. 33% van hen baseert zich op veronderstellingen en 19% op feedback van klanten. Een paradox, want digitale media laat net toe bezoeken en klikgedrag nauwkeurig te meten.
63% van de Belgische ondernemers geeft aan online te gaan met als doel nieuwe klanten te trekken, maar er is een ‘mismatch’ tussen doel en ingezette middelen. En bijna 3 op 4 bedrijven hebben vandaag een website. 3 op 4 bedrijfssites is echter niet geoptimaliseerd voor zoekmachines, eindigt dus laag in zoekresultaten en bereikt weinig tot geen prospecten. Bovendien heeft slechts 1 op 10 Belgische bedrijven een mobiele site terwijl vandaag 57,5% van de Belgische burgers van het mobiel internet gebruik maakt (FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie). En tot slot: 1 op 2 Belgische bedrijven heeft een bedrijfspagina op Facebook. 53% wil hier nieuwe klanten mee bereiken terwijl een dergelijke pagina enkel bekend is bij bestaande klanten. Nochtans doet slechts 16% aan Facebook Advertising.