Op zoek naar de IKEA-Experience

Media / News

IKEA Museum © Wim De Mont

IKEA Museum © Wim De Mont


Bestaat er zoiets als een IKEA-experience? Je zou het geloven, als je de kans hebt (of neemt) om in het IKEA Museum in de Zweedse bakermat Älmhult te bekijken waar IKEA de voorbije decennia voor stond. Je ontmoet er tafels, stoelen en kasten die je weleens bij vrienden of in je eigen woonst bent tegengekomen, maar je treedt er tezelfdertijd in dialoog met de manieren waarop wij wonen, waarop wij onze leefruimte organiseren en inrichten. Al 75 jaar – ja, zolang bestaat IKEA al.
IKEA Museum © Wim De Mont

IKEA Museum © Wim De Mont


Wat betekent de IKEA-experience voor de marketingafdeling van de kleine stip op de wereldbol die wij België noemen? Is er meer mogelijk dat het aanvaarden en omzetten van ‘global guidelines’? Absoluut, zo blijkt uit een gesprek met Anne-Clotilde Picot, marketing & customer experience manager bij IKEA België. Ze is enthousiast als ze hoort dat we het IKEA Museum gaan bezoeken en voegt eraan toe dat het voor een bedrijf als IKEA, dat erg internationaal is, toch belangrijk is dat bijvoorbeeld de productontwikkeling volledig in Älmhult is gebleven, net als de marketingafdeling. Zo blijft die originele ‘spirit’ bestaan, ook al is het commerciële hoofdkantoor van IKEA in Malmö gevestigd.
Lees het volledige artikel in PUB Magazine.
Wat leest u nog in dat nummer van PUB Magazine (met een leuke cover van Hungry Minds)? Een greep uit de onderwerpen, naast de zoektocht naar de IKEA-experience (hier in België en in het IKEA Museum in het Zweedse Älmhult): silver marketing, de stap van journalistiek naar de politiek (met o.m. een interview met Siegfried Bracke), een dubbelgesprek tussen Baptiste van Outryve en Fons Van Dyck over duurzaamheid, Mons (Bergen) als Mediacity en veel meer. En o ja, we vroegen aan enkele experts of DAB+ een nieuw businessmodel voor radio inluidt.bank ikea wim 2 kopie