Drie vragen aan… Miguel Aguza (APOY 2016)

Awards / Marketing / Media / News / People

miguel-aguza.jpgWat is het advies van Miguel Aguza voor jonge marketeers? De Advertiser Personality of the Year award – een initiatief van de UBA en PUB – bekroont elk jaar een adverteerder die als rolmodel kan dienen vanwege zijn/haar professionaliteit, durf en bijdrage tot het reclamevak. We doen graag een warme oproep aan u om de longlist samen te stellen. Welke adverteerder hoort volgens u op die lijst te staan? Wie overtuigt door zijn of haar verwezenlijkingen, engagement, visie, passie en zin voor vernieuwing?
Ga naar de website www.apoy.be, nomineer voor 10 oktober uw favoriete kandidaat of kandidaten en licht kort toe waarom hij/zij eruit springt. Op basis van deze longlist bepaalt de jury wie de prestigieuze Advertiser Personality of the Year verdient. Inspiratie nodig? PUB laat graag oud-winnaars van de APOY aan het woord.
Drie vragen aan… Miguel Aguza, APOY 2016
Identiteitsfiche APOY:
- Miguel Aguza,
- Advertiser Personality of the Year 2016
- Toen Country External Communication Manager bij IKEA
- Nu Country Marketing Communication Manager bij IKEA
Waarom werd u verkozen tot APOY?
Ik leg mijn hart en ziel in mijn werk. Ik word gedreven door de zin om het merk dat ik vertegenwoordig tot leven te brengen, door mooie campagnes te maken. Volgens mij waren het mijn energie en motivatie die de jury overtuigd hebben. En weet je wat? Die motivatie werkte aanstekelijk, zo besefte ik. Mijn enthousiasme wakkerde het enthousiasme bij mijn collega's aan, die opeens allemaal stonden te springen om hun kunnen te bewijzen. Motivatie werkt als een positieve spiraal waar het merk steevast als winnaar uit komt. De jury kon duidelijk het werk appreciëren van een man, zijn team en hun partners om een merk, dat we nochtans allemaal al kennen, dagelijks in de schijnwerpers te zetten.
Welke impact had uw verkiezing?
Mijn manier van werken veranderde er niet door. Ik zal altijd mooie dingen willen maken, dat blijft mijn voornaamste drijfveer. Wel schenen de spotlights plots nog feller op mij en mijn merk. We worden veel vaker gevraagd. En af en toe worden we als voorbeeld genomen. Je krijgt een mooi platform om je ervaringen en beste praktijken te delen. Je werk wordt naar waarde geschat, en dat is verrijkend. Dat je dan plots verkozen wordt tot Advertiser Personality of the Year stimuleert je om een bepaald kwaliteitsniveau aan te houden.
Welke goede raad hebt u voor junior marketeers?
Daar hoef ik zelfs niet over na te denken: leg passie in je werk en durf nieuwsgierig te zijn. Iedere ochtend sta ik op met de zin om mooie campagnes te maken, om een idee uit te werken dat de verwachtingen van onze klant overtreft en om dat kleine extraatje te vinden dat ons van de concurrentie onderscheidt. En ik stimuleer onze partners om hetzelfde te doen. In ons vak is nieuwsgierigheid een zeer grote kwaliteit. Mijn goede raad: "Put overal inspiratie uit. Uit de knowhow van je conculega's, uit eigen ervaringen. Val niet altijd terug op wat je gewend bent, probeer nieuwe dingen, leer uit je fouten en begin opnieuw."