Foto’s van eten. Ze komen in alle toplijsten voor van de ‘meest irritante foto’s’. Zowel op de sociale media als bij de mede-restaurant bezoekers groeit de ergernis. En toch kan maar liefst 69% onder ons het niet laten: de perfecte foto nemen van een gerecht. Vaak ten koste van het gezelschap aan tafel. Net daar wil Bru graag iets aan doen met de Bru Social Plates, borden met een verzoek: geniet van het eten, maar vooral ook van elkaar aan tafel.In september 2018 lanceerde "het parelende water" Bru de beweging ‘Bru Table Mode’. Een aansporing om aan tafel de smartphone aan de kant te schuiven, zodat de tafelgangers de aandacht volledig op elkaar kunnen richten. De actie kreeg meteen de steun van verschillende restaurants in Antwerpen, Brussel, Gent en vele andere steden. Je kan ze eenvoudig herkennen door de sticker op de voordeur: ‘dit restaurant is in Bru Table Mode’. In Oktober ging Bru- en chef-kok Tom van Lysebettens van het Gentse restaurant Cochon de Luxe nog een stapje verder en creëerde de ‘Bru Table Mode Menu’. Een 8-gangen menu gedresseerd op de achterkant van je smartphone. Een origineel menu die je eenvoudigweg de kans niet meer geeft afgeleid te worden door Facebook, Instagram of andere notificaties.‘Tijd voor actie’, vonden ze bij Bru toen ze ‘Bru Table Mode’ introduceerden. Niet onlogisch als merk dat symbool staat voor gezelligheid aan tafel. En dat gevoel voor ‘actie’ krijgt vandaag dus een vervolg via de Bru Social Plates. De Bru Social Plates-borden zijn een idee van het Brusselse communicatiebureau Happiness en zijn handgemaakt door keramiekontwerpster Martine Keirsebilck. In het design van de borden zijn QR-codes verwerkt, waardoor ze responsief worden. Sinds 2017 heeft elke iPhone met iOS11 een standaard ingebouwde QR-lezer in zijn camera (steeds meer ook andere smartphone-modellen en besturingssystemen volgen deze evolutie sindsdien). Door zorgvuldig QR-codes te verbergen in het design van de borden krijgen alle smartphone eigenaars die hun eten op een Bru Social Plate willen vastleggen dus dat bericht rechtstreeks in hun camerascherm: "Leuke foto! Maar geniet hierna ook van je leuk gezelschap aan tafel." Een oproep om ons compulsief gedrag wat in te tomen en opnieuw voornamelijk met elkaar te connecteren aan tafel. De Bru Social Plates zijn beschikbaar voor restaurants en particulieren op bru.be. De eerste inschrijvers ontvangen ze zelfs gratis.
Credits
Client : Bru
Contacts : Charlotte Giroud, Ann-Sophie Parmentier
Agency : Happiness Brussels
Executive Creative Management : Karen Corrigan
Creative Director : Geoffrey Hantson
Creation : Toon Vanpoucke, Morgane Choppinet
Copy Fr : Alice Amant, Catherine Quadens
Senior Creative Coach : Katrien Bottez
Account Team : Nathalie Marchand, Camille Martin-Schmets, Amandine Donckers
Agency Producer : Sophie Gunsbourg
Editing: Simon Schuurman
Director of photography : Kassim Olivier
Director: Kassim Olivier
Design : Dries Lauwers, Lisa Leloux
DTP : Kassandra Donia
Retoucher : Xavier Dockx