Op dinsdag 26 februari vond in het RTL House de competitie voor Young Media & Channel Experts – edition Strategy – plaats. In zijn welkomstwoord aan de deelnemende ‘high potentials’ onderstreepte UMA-voorzitter François Chaudoir het belang van de continue ontwikkeling van media-expertise. De meerwaarde van mediabureaus ligt immers in de kennis, de leergierigheid en het enthousiasme van hun medewerkers. Talent maakt het verschil.
Om 9.30 uur maakten 12 jonge media-experten kennis met de tot dan geheimgehouden adverteerder. Frédéric Gennart, country media manager bij IKEA, kwam een uitgebreide briefing geven met betrekking tot de opwaardering van de IKEA-catalogus, die bij sommige doelgroepen nog meer ROI zou kunnen genereren. De teams beschikten over een mediabudget van €500 K om meer kopers te activeren.
De 12 ‘high potential professionals’ werden daarna ingedeeld in zes gelegenheidsduo’s, die vervolgens op vijf uur een optimale mediastrategie uitwerkten om de vakjury te overtuigen van hun strategisch doorzicht.
Klokslag kwart voor vier overhandigden alle teams hun presentatie op een usb-stick. De strategische aanbevelingen werden daarna achtereenvolgens door de teams gepresenteerd aan de YMCE-jury, onder de leiding van adverteerder Frédéric Gennart. De andere juryleden waren Didier Lefèvre, (RTL), Ludovic De Barrau, (IP TV), Rudi Janssens (VAR), Michel Godin (Welcome Media), Nicolas Beguin (Blue2Purple), Denis De Groote (Pivott), Corentin Franzin (Mindshare), Noëlle Stevens (Mediabrands) en Danny Nijs van organisator 360° Academy.
Na beraadslaging nomineerde de Jury de volgende drie teams:
Elise Cogels (Folle Comm) & Tom Borri (Wavemaker)
Dieter Vits (Publicis Media) & Gaetan Meert (Blue2Purple)
Jessica De Jaegere (Space) & Tim Van Acker (Havas)
De UMA maakt de winnaars bekend op 2 april tijdens de UMA DAY Best Media Campaigns 2018. Het winnende team zal de trofee ontvangen uit handen van de YMCE-partners IP en Var.
Voor de volledigheid: de Young Media & Channel Expert Awards worden met de steun van de UMA (United Media Agencies) georganiseerd om de inventiviteit en de creativiteit van jonge mediastrategen aan te zwengelen en te promoten.