1958 > 2018 ... 6 eternal marks

Vertaalde artikels

affiche expo 58
Expo 58 kondigt de consumptiemaatschappij aan en gaat de komst van de Mad Men vooraf. Merken staan op het punt om consumenten te overrompelen met schokkende slogans. Al vele jaren is er volledige vrijheid voor merken, die profiteren van het laissez-faire van de wet en de naïviteit van de consument. Tot de komst van het internet wat de trend zal omkeren. Veel merken hebben deze 60 jaar doorgemaakt en moeten nu hun discours aanpassen aan hun doelpubliek en de problemen met betrekking tot hun universum.
The Coke Side of 58
DD05051
Heel recent vierde Coca-Cola zijn 90-jarige jubileum in België. Laura Brems, communication manager voor de Benelux bevestigt: “de Wereldtentoonstelling heeft een belangrijke rol gespeeld in onze geschiedenis.” Toen België in 1958 zijn deuren voor de wereld opende, was Coca-Cola daar “met een fascinerend spektakel bij.”  Ter plaatse was er een echte bottelarij aanwezig. “Coca-Cola vond het belangrijk om het publiek te laten zien hoe en waar de drank is ontworpen voor Belgische consumenten: in België! Het is interessant dat het merk na een eeuw niet fundamenteel is veranderd.” De missie is dezelfde gebleven: de wereld vernieuwen, inspiratie brengen voor gelukzalige momenten, waarde creëren en een verschil maken. Het bedrijfsmodel is altijd zeer lokaal geweest en dat blijft het.” Hoewel het doel ongewijzigd bleef, heeft de manier om dit te bereiken wel een opknapbeurt gekregen. Destijds was er maar één merk, verspreid over het hele land. Vandaag de dag verdeelt Coca-Cola European Partner 17 merken (waarvan 14 van het bedrijf Coca-Cola) in meer dan 70 verschillende verpakkingen en met verschillende suikerniveaus. “90 jaar geschiedenis in België betekent veel voor ons. Dit bewijst dat we alles hebben wat er nodig is om minstens nog 90 jaar in België te blijven werken. Daar zijn we erg trots op.”
IBM ontvangt u 5 op 5
IBMFUTUR
In 1958 introduceerde IBM in zijn paviljoen de RAMAC 305, de eerste computer met een harde schijf. Hij kon 5 MB aan gegevens opslaan. Stel je voor! IBM, het merk dat geassocieerd wordt met de verovering van de ruimte, is vandaag een reus in Artificiële Intelligentie geworden en is nooit gestopt met de ontwikkeling van geavanceerde technologieën. Een paar weken geleden, in maart, presenteerde het de kleinste computer ter wereld, een computerplatform dat zo klein is als een zoutkorrel. Hoe ziet dit merk, dat nooit is gestopt met innoveren, de toekomst? Maureen Soenen, hoofd externe relaties: “Het feit dat we in korte tijd zulke gigantische technologische ontwikkelingen hebben ondergaan, geeft ons stof tot nadenken over hoe de nabije toekomst eruit zal zien. Daarom hebben we in 2006 de jaarlijkse « 5 in 5» conferentie opgezet waarbij IBM-onderzoekers de technologieën voorspellen die de komende vijf jaar van invloed zullen zijn op de mensheid. IBM voorspelt dat blockchaintechnologie in 2023 het probleem van namaak en piraterij zal hebben opgelost; dat alleen ‘onbevooroordeelde’ AI zal overleven; dat quantum computing informatie niet langer in de kinderschoenen zal staan; en dat AI onze oceanen zal redden.
Tijdeloos en structureel
Delvaux6
Eén van de architectonische creaties van Expo 58 was het Philips-paviljoen, ontworpen door Le Corbusier. Ter ere van deze structuur creëerde het merk Delvaux een nieuwe tas met strakke lijnen en een radicaal gewaagde uitstraling: “The Brillant”, die later de emblematische tas van het huis Delvaux werd. Een tijdloze tas die bestaat uit vierenzestig afzonderlijke stukken leer en metalen accessoires. Hoe is het merk geëvolueerd sinds 1958? De directie vertelt ons: “Delvaux is Belgisch. Meer dan Belgisch zou je kunnen zeggen, omdat dit modehuis één jaar vroeger is ontstaan dan ons land zelf. Delvaux is sinds het einde van de 19e eeuw een belangrijke speler in de ontwikkeling van lederwaren en maakt sinds dan zijn eerste tassen. In zekere zin was het modehuis zelfs de uitvinder van de handtas. In 1908 was Delvaux de eerste om een handtassenmodel te creëren en te registeren. Delvaux zag de handtas als een sculptuur en heeft altijd uitgeblonken in gestructureerde vormen, waarbij hij complexe productietechnieken combineerde met echte precisie en een hoge kwaliteit.”