2012... De uitdagingen

2012 Les enjeux - Bernard Cools - pub1-2012

Vertaalde artikels

Vol vertrouwen hebben Bernard Cools, deputy general manager bij Space en Remi Boel, marketing intelligence director bij OMD de gezondheidstoestand van de regies geanalyseerd. Op het terrein valt die gemoedsrust echter niet te bespeuren. In televisieland zijn alle blikken gericht op VT4, zelfs in Wallonië, waar men volgens Nielsen een oververtegenwoordiging van de televisie-investeringen in Vlaanderen betreurt. De positie van de geschreven pers is verzwakt door het verdwijnen van Full page en Scripta. Terwijl er online ontreddering heerst bij de meeste regies... Met uitzondering van radio ontsnappen weinig media aan de kritiek. “In een jaar waar de budgetten niet zullen toenemen, kunnen regies hun inkomsten enkel doen stijgen door alle niet-productieve komsten te
bannen. Als hun ploegen vergroten, is dat niet om de contacten met de mediabureaus aan te halen maar om te jagen op online-adverteerders”, onderlijnt Bernard Cools. Van zijn kant wijst Remi Boel op de leemtes bij de adverteerders. “Onze contacten bij de adverteerders hebben geen goede kennis meer van de media sinds de massale ontslagen. Als tussenpersoon hebben wij een rol te vervullen. Met de GRP bieden wij opleidingen aan voor jongeren, zodat ze hun achterstand kunnen inhalen. Geconfronteerd met een regie waarvan het totale marktaandeel van zijn titels de 100% overschrijdt, moet een doorsnee adverteerder de dingen in perspectief kunnen plaatsen!”