2017, het jaar van de Chinese likeur?

News / Research

Moutai Cocktail Competition by The Drinks CabinetIeder jaar onderzoekt het Britse merkwaarderingsbureau Brand Finance duizenden bedrijven. Zij worden onder meer beoordeeld op basis van hun vermogen, marketinginvesteringen, loyaliteit, werknemerstevredenheid en bedrijfsreputatie. Recent nam het merkwaarderingsbureau de sterke dranken en biermerken onder de loep, wat resulteert in een nieuwe Brand Finance Spirits top 50 en een Brand Finance Beers top 25.

Uit de studie blijkt dat 2017 het jaar is van de Baijiu merken, een Chinese likeur die het met 37,5% merkwaarde momenteel beter doet dan andere sterke dranken, zoals wisky (28%). De drank kende op een jaar tijd een forse stijging, want in 2016 haalde het nog maar 23% aan merkwaarde.

Het merk Moutai blijft hierin het meest populair met een merkwaarde van 11,5 miljoen dollar. Ook andere Baijiu merken, zoals Gujing Gong Jiu doen het goed. Deze laatste was vorig jaar zelfs de sterkste stijger. De populairste whisky is dan weer weggelegd voor Johhnie Walker.

bud-light-1200x601Bij de bieren is Bud Light het meest waardevolle merk, dat dit jaar ook het snelst groeiende beermerk was met een stijging van 34%, goed voor een waarde van 6,6 miljard dollar. Zustermerk Budweiser staat op een tweede plaats met 5,9 miljard dollar. De derde plaats is dan weer weggelegd voor een biermerk dichter bij huis, Heineken (5,2 miljard dollar). Al behoren Bud Light en Budweiser dan weer tot het Belgisch-Braziliaanse AB InBev...