2018, het jaar van de marketeers?


Marketing / Media / News / Research

cc50cba2-28d9-423d-8fcc-3fa535d83e12Kantar Millward Brown, een wereldwijd onderzoeksbureau dat bedrijven helpt sterke merken te ontwikkelen, publiceerde zijn jaarlijkse Media and Digital Predictions voor 2018. Voor het 10e jaar op rij bieden de voorspellingen van het bedrijf marketeers een duidelijke handleiding voor de uitdagingen en kansen van de komende 12 maanden, en helpen ze bij het vormgeven van hun media- en digitale marketingstrategieën.
2018 zal opnieuw een druk jaar worden voor marketeers, met voortdurende evoluties in communicatiebenaderingen, mediatargeting technologie en ROI-meting. Hoe merken met mensen communiceren, blijft snel evolueren. Merken zullen nieuwe storytelling mogelijkheden omarmen, op innovatieve manieren willen entertainen en zelfs gaan experimenteren met spraakgestuurde marketing, maar dit zal ook nieuwe meetuitdagingen opleveren.
Marketeers zullen de wereld niet meer benaderen vanuit het perspectief van advertentie-uitvoeringen of campagnes en in plaats daarvan nieuwe en inspirerende manieren vinden om hun merkverhaal aan de hand van content te vertellen. Ook branded entertainment zal centraal staan: meer merken zullen film gaan gebruiken om hun berichten op een leuke manier te communiceren. Sterker zelfs: stemgebruik zal het gebruik van slimme apparaten stimuleren. Omdat aangesloten apparaten massale acceptatie bij consumenten willen krijgen, zou de komst van spraakbesturing de acceptatie kunnen vergroten, op voorwaarde dat fabrikanten de kloof tussen apparaten kunnen overbruggen.
Ook media-targeting zal verder evolueren, dankzij een verbeterde validatie van doelgroepen binnen ommuurde domeinen en de ontwikkeling van nieuwe machine learning-technologie die slimme, resultaatgebaseerde beslissingen mogelijk maakt. “Over-the-top” (OTT) streaming content-platforms zullen merken ook in staat stellen om klanten te targeten waar ze steeds vaker video's bekijken en zullen nieuwe televisie- en platformonafhankelijke mediametingsmogelijkheden inluiden. En ten slotte: na een jaar waarin veel merken de digitale investering in vraag stellen en heroverwegen, zal in 2018 meer aandacht worden besteed aan een geïntegreerd beeld van de totale mix (inclusief digitaal), terwijl de meet- en optimalisatiebenaderingen zullen worden aangepast zodat de ROI meer een reis wordt dan een bestemming.
Het volledige Media and Digital Predictions 2018 rapport kan u raadplegen op de website van Kantar Millward Brown.