2BE vindt zichzelf opnieuw uit als Q2
Groot nieuws: 2BE krijgt een nieuw profiel. 2BE doet het niet slecht, als je naar de kijkcijfers kijkt. Maar als merk is 2BE niet zo sterk, vindt Erwin Deckers van Medialaan zelf. 2BE evolueerde de voorbije jaren al behoorlijk: van testosteron naar jongvolwassen. Medialaan vroeg zich af wat nog ontbrak bij 2BE. Beleving en avontuur, zo bleek, net als muziek en de link met sociale media. Maar het merk bleef een struikelblok. De merkbelofte, excitement met een hoek af, dat werd niet echt waargemaakt. Vanuit een merkenhiërarchie (van product over merk naar multiplatform) werd flink nagedacht. Het resultaat? Een koppeling met een merk dat zijn waarde heeft bewezen: de zender heet vanaf september Q2. Al worden radio (Qmusic) en televisie (Q2) niet één product, benadrukt Erwin Deckers. Dat impliceert nieuwe programma's (waarover later) meer. Of DJ's van Qmusic ook televisiesterren worden? Dat moet nog blijken.
Terzijde: er was gisteren een cyberaanval bij Medialaan, gisteren 9 juni. In volle Mijn pop-uprestaurant-finale: op een aantal minuten tijd kwamen er gisteravond 1,5 miljoen requests binnen van vervalste IP-adressen. Deze aanval heeft de (door een gerechtsdeurwaarder gecontroleerde) stemming gelukkig niet verhinderd, alles liep wel trager: de aanvallers slaagden er niet in om het hele systeem plat te leggen, met dank aan de sterke beveiliging tegen cyberaanvallen bij Medialaan. De gerechtsdeurwaarder oordeelde dat de stemming voldoende representatief was.