3,2,1 … go!

Vertaalde artikels

Net als u kijkt PUB ernaar uit om weer te kunnen feesten. We wilden daarom enkele spelers in de evenementensector spreken. Niet om onze zitjes te reserveren (alhoewel), maar om te vragen hoe ze deze crisis beleefd én overleefd hebben. - Marine Dehossay

De eventsector heeft in 2020 moeten rekening houden met de richtlijnen van de overheid. Nu, één jaar later, hebben het sommigen het over ‘overleven’. Vragen als ‘wanneer kunnen we heropstarten?’ en ‘op welke manier’? drongen zich op. PUB ging het gesprek aan met Alexandre Velleuer, managing director van VO Event, Bruno Schaubroeck, live experience expert/public affairs voor Event Confederation, Pierre Lebrun, directeur van Yellow Events, en Bruno Pani, founder & chief creative officer van Profirst.

Ready for take off

Iedereen dacht dat de lockdown niet lang zou duren, maar intussen zijn we meer dan een jaar verder. Een situatie die de hele sector op z’n kop zette. “Het was even paniek. Annulaties en uitstel volgend elkaar op, gevolgd door een streng verbod op het organiseren van evenementen en een lange periode van onzekerheid,” vertelt Alexandre Velleuer. “We moesten onze klanten daarom een ander aanbod bieden. We focusten daarom op een ‘nieuw aanbod’ waarmee we onze corporate klanten wilden ondersteunen bij hun communicatie rond events. Op die manier hebben wij onszelf heruitgevonden, maar we mogen vooral de ernst van deze crisis en de gevolgen ervan niet minimaliseren.”

“Als confederatie hebben wij geprobeerd om aan twee aspecten te werken,” legt Bruno Schaubroeck uit. “Eerst hebben we gecommuniceerd over wie we zijn en waar we voor staan. Daarna hebben we geprobeerd om iedereen in de eventbranche zo goed mogelijk up-to-date te houden. Dat niet was gemakkelijk, omdat de beslissingen heel vaak veranderden en ook varieerden afhankelijk van beroep tot beroep.”

Pierre Lebrun ziet het iets minder optimistisch: “Ons hele team zit al meer dan een jaar in technische werkloosheid. Er zijn wel verzoeken binnengekomen, we hebben alle vragen beantwoordt, maar op dit moment is er nog geen enkele van gerealiseerd. Toch moeten we gemotiveerd en bezig blijven. Het zal vooral moeilijk zijn om het hele team aan boord te houden. Het moeten stoppen was moeilijk, en als de hersopstart dat ook zal zijn, zal het moeilijk worden.”

Bij Profirst zien ze eindelijk licht aan het einde van de tunnel: “Het is een fascinerend jaar geweest,” zegt Bruno Pani. “Toch hebben we veel projecten gehad in 2020, vooral in China. Daarnaast hadden we enorme zin om meer betekenis te geven aan ons vak. Daarom hebben we inspanningen geleverd om 100% ISO-sustainable te worden, te voldoen aan BCorp-normen en onze business groener te maken. Ten slotte hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om de balans op te maken van het bureau, dat al meer dan 35 jaar bestaat.”

Overweeg het mogelijke

Volgens Alexandre Velleuer zullen de voorwaarden voor een heropstart voortdurend evolueren: “De terugkeer naar het normale leven zal in fases gaan: eerst zal er de wens zijn om opnieuw te connecteren in het ‘echte leven’ (met collega’s, klanten, partners,…), zoals dat vroeger kon. Daarna zullen we een ‘dubbel’ eventmodel moeten bedenken, zowel fysiek als digitaal. We zullen heel sterke dingen moeten bedenken om de mensen fysiek tot bij ons te krijgen en zullen daarnaast ook een digitale dimensie moeten uitwerken. Ik hoop alleszins dat tegen september of oktober alles weer ‘normaal’ zal zijn.”

“Er is veel goesting om de sector opnieuw te doen heropleven,” bevestigt Bruno Schaubroeck. “De industrie is heel divers. Sommigen zullen dus sneller kunnen heropstarten dan anderen. Daarnaast zal het niet zozeer het aantal genodigden, de capaciteit dus, een probleem vormen, maar wel de locatie waar een evenement zal plaatsvinden. Die zal namelijk moeten voldoen aan bepaalde CO2- en ventilatievereisten.”

Bruno Pani denkt dat het tijdstip van heropstart zal afhangen van het type klant: “Privé-evenementen zullen snel opnieuw kunnen. Het luxe- en premiumsegment heeft de crisis erg goed doorstaan. Anderzijds zag een groot deel van de bedrijven (banken, verzekeringsmaatschappijen, autosector, massadistributie, enz) hun financiële gezondheid slinken door de crisis. En de voorwaarden voor het ontvangen van klanten zijn ingewikkeld… Dat zorgt er voor dat de heropstart van corporate events trager zal verlopen. Ik denk dat we pas in 2022 op nieuw grote evenementen zullen kunnen organiseren.”

Digitaliseren en netwerken

Hoewel online de ultieme oplossing bleek tijdens de lockdown ziet Pierre Lebrun er niet veel toekomst in. “Het was al ingewikkeld om op deze manier de aandacht trekken van de mensen, en dat verergerde enkel met het telewerken. Mensen zaten de hele tijd achter hun computer. Wat ze willen is uitgaan, een frisse neus gaan halen, mensen zien… Online, dat is veel uitgegeven geld voor weinig return.

Bruno Pani is meer genuanceerd in zijn antwoord: “Wat voor dynamiek zorgt in de eventwereld blijft die fysieke, emotionele relatie tussen mensen, maar ook tussen merk en consument. Als er geen emotie is herinneren mensen zich je evenement niet, en emotie creëer je niet met een digitale formule, zonder massale middelen. Ik denk dus dat we een deel van dat digitale zullen integreren om het bereik te vergroten. En dit eerder om content te verkrijgen die dan gedeeld kan worden op de sociale media dan om een dynamische relatie met bedrijven te creëren.”

“Online zal niet primeren op offline,’ bevestigt ook Alexandre Velleuer. “Het zijn verschillende en complementaire ervaringen. Eenzelfde communicatie-actie moet anders bekeken worden, afhankelijk van of het face-to-face of digitaal is. Bureaus zoals het onze zullen online ervaringen moeten bieden die het verschil maken met offline en die beide kanten van het evenement net zo aantrekkelijk maken.”

Bruno Schaubroeck denkt dat elke type evenement zal blijven, maar dan onder een andere vorm. Hij wijst bovendien op het belang van sociale netwerken, dat nog versterkt is sinds de coronacrisis. “Sociale netwerken zijn realiteit geworden en zijn ‘here to stay’. Aan de andere kant evolueren de sociale media erg snel en zullen die veranderingen nog versnellen. Op evenementenniveau zal het een uitdaging zijn om via deze nieuwe kanalen met ons publiek te communiceren, maar tegelijkertijd vind ik het heel spannend!”